AR och VR – dags att börja leka på allvar

Steget före | 31 mars 2017 |

AR och VR, hur kan teknikerna användas som verktyg i ditt företag? Det finns många möjligheter med augmented reality och virtual reality, till exempel för marknadsföring, utbildning och underhållning. ”Våga testa men sätt upp ett mål för satsningen först”, råder Cecilia Gruvberger på Gobrilla Development.

Det surras mycket om AR och VR – och inte bara inom spelvärlden. Använt på rätt sätt kan både små och stora företag ha nytta av teknikerna, menar Cecilia Gruvberger på det digitala utvecklingsföretaget Gobrilla.

Cecilia Gruvberger är ekonom i grunden och hade arbetat 18 år inom SEB när hon för tre år sedan sa upp sig för att bli entreprenör och arbeta med digital utveckling.

– Jag har alltid varit tekniskt intresserad och idag är det nästan svårt att undvika den digitala världen, säger Cecilia Gruvberger.

Läs också: Hur fungerar marknadsföring via influencers?

AR och VR – två olika tekniker

Det pratas ofta om AR och VR som om det är ungefär samma sak, och det finns flera likheter men också en del som skiljer teknikerna åt.

VR, virtual reality, betyder konstgjord verklighet och kan beskrivas som en upplevelse inne i en datorgenererad värld. För att uppleva VR krävs ett headset eller speciella glasögon.

I byggbranschen har man länge använt sig av VR och 3D-simulering. Det är också vanligt inom olika former av utbildning. Inom sjukvården använder man VR bland annat för att arbeta med demenspatienter som virtuellt kan besöka miljöer där de varit tidigare i livet. VR används även med framgång som smärtbehandling, både för barn och vuxna.

– Det har visat sig att när man går in i och interagerar i en virtuell värld så försvinner upp till 60 procent av den upplevda smärtan, säger Cecilia Gruvberger.

AR och VR
AR, augmented reality, betyder förstärkt verklighet. Det är en blandning av verklighet och konstgjord verklighet. Det mest kända exemplet är Pokémon Go. Upplevs vanligen via en app i en smartphone.

VR, virtual reality, betyder virtuell verklighet. Användaren går in i en datorgenererad värld. VR kräver utrustning i form av headset eller glasögon. Google Cardboard är enkla och billiga glasögon i kartong. Mer professionella headset görs av HTC Vive och Oculus Rift.

Upplev AR med en app

AR, augmented reality, betyder förstärkt verklighet, vilket innebär att virtuella objekt dyker upp i den verkliga världen. Det mest kända exemplet är Pokémon Go. Oftast räcker det med en app för att uppleva AR.

Precis som med VR så används AR inom utbildning, exempelvis inom medicinsk utbildning där studenter kan öva sig på virtuella kroppar. Det ger helt nya möjligheter jämfört med att inhämta information i filmer och böcker.

Vilken teknik är hetast idag?

– När jag är ute och föreläser frågar alla ”vad gör Apple?” och vi tror att de satsar mer på AR än VR i sina nya telefoner. Det viktiga är att man använder vald teknik på rätt sätt och gör något med kvalitet, säger Cecilia Gruvberger.

Läs också: Ted Valentin: ”Så bygger du upp ett mobilt företag”

Hur kan man ha användning av detta gentemot sina kunder?

– En spännande VR/AR-lösning ger fortfarande uppmärksamhet och press. Mjukvaran har blivit billigare och enklare att utveckla, därför behöver det inte kosta en förmögenhet att göra en välgjord lösning, säger Cecilia Gruvberger och fortsätter:

Gobrilla Development
Gobrilla Development startade sitt svenska kontor i Stockholm 2016. Det tekniska teamet finns i Wroclaw i Polen där 15 utvecklare arbetat tillsammans sedan 2009 med bland annat apputveckling och webbsidor samt programmering för VR, AR och spel.
– Exempelvis kan man sälja sina varor i en virtuell butik. Istället för att scrolla i listor som man gör idag när man handlar mat och kläder på nätet vore det mycket mer intressant att gå runt i den virtuella butiken och plocka varor från ”hyllorna”. Enligt statistik ökar kundernas engagemang och vilja att stanna i en virtuell butik väsentligt jämfört med en traditionell e-handelsplats. Säkerhet på arbetsplatser är ett annat område där virtual reality gör stor nytta. Företag kan skapa realistiska miljöer och möjliggöra träning i fler situationer, där det tidigare varit omöjligt eller för dyrt att träna i verkligheten.

Det är viktigt att veta vilket mål man har med satsningen. Om man börjar med den analysen är det enklare att avgöra om det är rätt att använda AR/VR.

– Utnyttja tekniken om det genererar bättre affärer och gör livet enklare för dina kunder, säger Cecilia Gruvberger.

Prenumera på nyhetsbrevet Scale up!