Backlund Invest: ”Jag vill se vad entreprenören själv har satsat”

Hitta finansiering | 7 december 2016 |

Ida Backlund, grundare av Rapunzel of Sweden, har startat Backlund Invest för att hjälpa andra kvinnor att bli framgångsrika entreprenörer.
– Jag går in i tidiga skeden och satsar på det jag själv tycker är kul och brinner för.

Få har kunnat undgå Umeåbon Ida Backlunds succé med miljonbolaget Rapunzel of Sweden, där hon byggt upp en enormt framgångsrik e-handel kring löshår. Nu har hon tagit nästa steg. Via nystartade Backlund Invest letar hon efter bolag att investera i och bidra med sin kunskap.

– Jag sålde en del av mitt bolag i maj. Jag är fortfarande en stor ägare men ser fram emot att kunna få hjälpa till i andra bolag, se andra växa och lära av mina framgångar och mina misstag, säger Ida Backlund.

Vilka företag letar du efter?

– Jag har egentligen inte satt några begränsningar. Men techbolag är intressant såklart, det är en så stor del av framtiden. Och jag intresserar mig mest för e-handel och startups inom branscher som ligger nära det jag sysslat med: hårbranschen. skönhetsbranschen, modebranschen. Jag gillar fysiska produkter som man kan ta på och jag utgår från det jag själv tycker är roligt och brinner för.

Läs mer: Backing Minds: ”Vi ska hitta företagen andra missar”

Hur ska jag ska tänka om jag vill få finansiering från dig?

– Det är modigt och bra att våga ta kontakt och inga frågor är dumma frågor. Jag försöker titta på det mesta och har folk som kikar åt mig, men jag får väldigt många förfrågningar nu. Mejla gärna underlag som visar på dagsläget med siffror, prognoser och vilka som ingår i teamet. Sedan kan vi gå vidare och ses. Det är dock inte alltid de bästa, mest förberedda planerna som avgör saken. Det handlar om personkemi också. Rätt känsla.

Läs mer: Investerare: ”Så övertygar ni oss”

Vad är det vanligaste misstaget?

– Dels när jag träffar folk som inte brinner för sin idé, där jag inte tydligt ser att de själva tror på det eller har glöden och passionen. Då är det inte intressant. Dels om det bara finns en idé. Jag måste ha något att gå på: vill någon köpa din produkt? För mig måste det finnas någon bevisning. Och: vad är det du själv satsar i det hela? Jag vill se att entreprenören själv har något att förlora.

Prenumera på nyhetsbrevet Scale up!