Miljardindustri: Vad betyder chattbotarna för ditt företag?

Steget före | 6 september 2016 |

Så kallade chattbotar spås bli nästa miljardindustri. Vad är det och hur kan ditt företag dra nytta av den här artificiell intelligens-utvecklingen?

Tänk dig att du ska köpa ett par skor online – i stället för att söka igenom en webbshops sortiment har du en konversation med en bot där du ”berättar” vad du är ute efter och får förslag, som av en expedit i en fysisk butik. Det är ett exempel på hur så kallade chattbotar, eller digitala assistenter kan användas. En bra, pedagogisk förklaring hittar du också via Internetworld.

Fenomenet syns fortfarande inte så mycket i praktiken men det har fått viss spridning efter att Facebooks vd och grundare, Mark Zuckerberg, i våras presenterade botar framtagna för messenger-appen. Och botarna spås bli nästa miljardindustri. Enligt Allied Market Research beräknar att marknaden för intelligenta virtuella assistenter landar på 3,6 miljarder dollar år 2020, vilket motsvarar en genomsnittlig årlig tillväxt på 35 procent fram till 2020, skriver Veckans Affärer.

Så kan chattbotar göra nytta

Chattbotar kan numera utvecklas av snudd på vem som helst som är programmeringskunnig. Men är det värt att lägga tid och pengar på? Vad kan det ge ditt bolag? I Nybörjarens guide till chattbotar syns trenden tydligt – vi använder i dag meddelande-appar, som Messenger, Whatsapp och Snapchat, mer än sociala nätverk. 

Över 2,5 miljarder människor har minst en meddelande-app installerad i sin mobiltelefon. 900 miljoner människor använder Facebooks Messenger varje månad och 300 miljoner använder Skype, vilket du kan läsa mer om här i en Di Digital-artikel.

Samtidigt visar undersökningar att människor suktar efter mycket bättre service när de handlar online. Det är just här kring kundservice i digitala kanaler som bilden klarnar en aning kring vad chattbotar kan göra för nytta. Följande diagram, som ingår i ett whitepaper du kan ladda ner här, visar mer detaljerat vad konsumenter ser framför sig:

Chattbotar kan användas bland annat för kundservice i digitala kanaler.

Det finns samtidigt invändningar mot trenden och en hel del att fundera över som entreprenör, innan du hoppar på bot-tåget. Här är fyra kritiska frågor att ställa dig, som en djupdykning i ämnet. Och Wired skriver att utvecklingen behöver lite mer tid, innan vi kan nyttja chattbotar på det sätt som många hoppas.

Ett av de svenska företag som nämns apropå utvecklingen kring chattbotar är utbildningsföretaget Daily Bits Of, som bygger egna chattbotar. Läs mer här.

För dig som vill hålla dig ajour med utvecklingen är ett tips att prenumerera på ett nyhetsbrev från Chatbotsweekly.