Startup: Så sprider Dessaga hantverk från världens hörn

Hållbart företagande | 23 februari 2017 |

Finns det ett hållbart alternativ till elfenben, för smycken och hantverk? Något som samtidigt kan hjälpa kvinnor i såväl Sydamerika som Asien? Emelie Ekblad har hittat en väg, via sin startup Dessaga.

I Colombia och Ecuador växer tagua-palmen, vars frukt ser ut ungefär som en kokosnöt korsad med en taggig kastanj. Inuti finns små vita, hårda nötter som i traditionellt hantverk förvandlats till smycken.

– Det krävs närmast en expert för att se skillnad på riktigt elfenben och taguanöten, eller vegetabiliskt elfenben, som det också kallas, säger Emelie Ekblad.

7 TIPS: SÅ STARTAR DU DITT HÅLLBARA FÖRETAG
1. Hitta din sweet spot. Vad älskar du att göra? Vad behöver världen? Och vad är världen beredd att betala för? Svaren ger dig embryot till en affärsmodell, för att göra skillnad i världen med det du kan.
2. Agera. Ta första steget. Det kanske blir något helt annat än du tänkt dig från början. Det är okej.
3. Fail fast. Det är ett sånt värde i att testa saker, för att komma framåt.
4. Kolla alla led. Var kan du göra val som är i linje med din hållbara affärsidé?
5. Ingen superhjälte. Det finns myter om vem som är en entreprenör och inte. Det handlar inte om att aldrig vara rädd. Det går ändå. Jobba dig igenom det.
6. Hitta din flock. Det är lätt att känna sig ensam med företaget. Det ligger något i uttrycket ”build your new tribe”. Samla på människor som ger dig energi.
7. Skapa en advisory board. Innan du har en extern styrelse, knyt till dig 5-10 personer att bolla med. Utgå ifrån vilka kompetenser och erfarenheter du själv saknar och fråga runt i ditt nätverk.

På bordet framför henne ligger halsband och armband i olika färger och former, skapade av kvinnor från organisationer i Colombia och Ecuador. Med just tagua-nöten som grund.

– Det tar upp till 15 år innan det växer frukter på tagua-palmerna för första gången. Det här är ett sätt att både kunna bevara naturen och hålla traditionellt hantverk vid liv, samtidigt som det skapar en försörjning för kvinnorna, säger Emelie Ekblad.

Design-sagor från världens hörn

För ett år sedan lämnade hon en framgångsrik it-karriär och bytte ledningsgrupp-jobb hos Microsoft mot spartanskt ryggsäcksresande. Sex kontinenter och 30 länder senare har hon grundat Dessaga, som samlar design och riktar ljus på kvinnornas historier, bakom hantverket.

Under sin resa levde Emelie Ekblad enkelt, oftast utan el och varmvatten, och fick inblick i olika samhällen. Resan tog henne genom Sibirien in i Asien – från nomadtält i Mongoliet, till meditationstempel i Kambodja via Söderhavsöar. Under resan började företagsidén började ta form.

– Jag kan inte ge vaccin med jag är hyfsad på att vässa affärsmodeller och driva affärer. I Latinamerika finns fantastiska hantverkstraditioner där många kvinnor samarbetar i kooperativ, för att försörja sig när deras män försvunnit eller dött. Men det är inte alltid hantverket når så många. Där såg jag en lucka, berättar Emelie Ekblad.

Läs mer: Årets sociala entreprenör 2015 tipsar: Så får du in kapital

Samarbeten med kvinnokooperativ

Väl tillbaka i Sverige researchade hon material, kallringde ambassader och arrangerade möten. Allt för att kunna resa tillbaka till Latinamerika och etablera samarbeten med kvinnokooperativ och små företag där hantverket produceras.

– För att min affärsmodell skulle fungera, för att kunna driva verksamheten hållbart, behövde jag någon som kunde garantera att arbetsvillkor och löner var bra även när inte jag är på plats, säger Emelie Ekblad som finansierade starten med sina sparpengar.

Hon kom hem med en första provkollektion till jul och satte upp en webbshop.
– Tröskeln för att sätta igång som entreprenör är så mycket lägre än den varit. Du behöver varken vara proffs på webb, finans eller juridik.

I dag säljer Dessaga smycken och hantverk tillverkade av kvinnor i Ecuador, Colombia, Guatemala och El Salvador. Men att det blev just smycken är till stor del en slump, konstaterar Emelie Ekblad:

– Jag började egentligen bakifrån med ett slutresultat: vad ville jag åstadkomma, vilken skillnad ville jag göra för kvinnor? Sedan byggde jag min affärsmodell utifrån det och där passade smycken in. Det handlar om att hitta ditt företags ”sweet spot”.

Läs mer: Årets sociala entreprenör 2016: Från motarbetad till hyllad



Hållbarhetstänk i alla led

En viktig del i att bygga företaget har varit att hållbarhet ska genomsyra hela affärsmodellen, och finnas med i alla led.

– Jag har till exempel lagt mycket tid och kraft på att säkra upp rätt partners och organisationer på plats, lokalt. Att ha med större organisationer är viktigt för att kunna jobba med de mindre. Det skapar en pålitlighet i verksamheten och det gör att jag kan skapa enklare jobb, för kvinnor som är ännu mer utsatta, resonerar Emelie Ekblad och ger ett exempel.

Förpackningarna som smycken levereras i från Dessagas webbshop, görs av återvunna kaffesäckar från Guatemala.
– Du behöver varken särskilda verktyg eller kunskap för att göra det. Det räcker med att kunna sy ihop bitar av säckar. Det gör skillnad för kvinnor som inte haft chansen att lära sig ett hantverk än.

Även vid skapandet av en facebook-kampanj för Dessaga har grundtanken i bolaget fått styra valet.
– Då har jag hittat uppdragstagare via frilansplattformen Upwork och valt att anlita unga kvinnor i Östeuropa, berättar Emelie Ekblad.

Snabbt framåt med rätt advisory board

Det första året med företaget har gått fort konstaterar hon och arbetet med att bygga upp verksamheten innehåller en hel del bildliga och bokstavliga berg att bestiga.
– Jag är skiträdd på en daglig basis. Det handlar inte om att aldrig vara rädd. Snarare att göra det du tror på, trots att du är rädd.

Ett smart drag som fört Dessaga framåt är skapandet av en informell advisory board, löst knuten till företaget, där bland andra svenska Elles tidigare chefredaktör Hermine Coyet ingår, precis som entreprenörsexperten och Harvard Business-Review-skribenten Gregg Vanourek.

– Det är så otroligt värdefullt att ha dem att fika och filosofera med. Du kan känna dig lite mindre galen och ensam med ditt företag, när du hittat dina bollplank och rådgivare, säger Emelie Ekblad.

Nu väntar Indien, Nepal, Burma och Sri Lanka, som Emelie Ekblad besöker under februari, mars och april, för att skapa nya samarbeten för Dessaga.
– Och inom ett år siktar jag på Afrika. Det kan gå.

* Nu på fredag 24 mars kan du höra Emelie Ekblad berätta om Dessaga. Läs mer här.

Prenumera på nyhetsbrevet Scale up!