”Så bidrar digitala influencers till vårt företags tillväxt””

Skapa lönsamhet | 30 maj 2017 |

Digitala influencers har vuxit fram som den hetaste marknadsföringstrenden just nu. Med små medel kan företag, genom att välja rätt ambassadörer att sprida deras varumärke i sociala medier, nå ut till en stor och hängiven målgrupp.

– Våra influencersamarbeten är enormt viktiga för oss. Vår produkt passar bra för den här typen av marknadsföring, och det fungerar i hela världen. Dessutom är vår målgrupp, småbarnsföräldrar, väldigt digitala, säger Linda Sätterström, grundare och vd för barnaccessoarföretaget Elodie Details.

Det handlar alltså om en av marknadsföringens viktigaste trender och om hur företag som samarbetar med personer – kända eller okända – får sitt företags produkter eller varumärke exponerat via sina influencers konton på till exempel Facebook, Youtube eller Instagram.

Målet är att bygga varumärke, skapa förtroende, driva trafik eller rent av försäljning. På kort tid har de sociala medierna blivit en självklar plats i företagens mediemix. Konsumenterna ägnar alltmer tid åt Facebook, Instagram och Youtube och låter sig påverkas och inspireras av de personer och konton de följer. På ett träffsäkert och ofta mer kostnadseffektivt sätt än i traditionella kanaler, kan företag, genom att samarbeta med rätt profil, nå ut till hundratusentals potentiella kunder.

Läs mer: Hur fungerar marknadsföring via influencers?

Stor betydelse för tillväxten

För Elodie Details del har influencers och sociala medier haft stor betydelse för företagets snabba tillväxt. Bolaget omsatte i fjol 56 miljoner kronor och säljer en halv miljon bebisartiklar om året på 35 marknader runt om i Europa och Asien.

För fem år sedan började Elodie Details jobba mer aktivt med influencers och sitt eget Instagramkonto. I takt med att företaget har vuxit, har arbetet blivit mer strategiskt.

– Vi har två anställda som jobbar med influencers och sociala medier, som lägger upp planer, riktlinjer och sätter mål för hur vi ska jobba. Syftet är oftast att bygga kännedom om varumärket eller driva trafik till den egna sajten, men våra samarbeten kan se helt olika ut, säger Linda Sätterström.

Läs mer: Underbara Clara: 4 tips för succé-samarbeten med influencers

Trovärdiga representanter för varumärket

I dag har företaget 60 000 följare på instagram, och över hundra influencers i Europa och Asien. Några är kända profiler, men de flesta är vanliga personer som tycker om varumärket. Några särskilda kriterier, som storlek på följarskara, finns oftast inte. Det viktigaste är att personen på ett trovärdigt sätt kan representera varumärket.

– Vi vill inte låsa in oss i en mall, men vi jobbar gärna med influencers som gillar oss och använder våra produkter sedan tidigare. Det blir väldigt genomskinligt när varumärken har köpta influencers, följarna ser direkt igenom det, säger Linda Sätterström.

Att en influencer erbjuds ersättning av Elodie Details sker därmed endast vid enstaka tillfällen, även om det är vanligt med olika former av betalningsmodeller när företag använder sig av influencers i sin marknadsföring.

– Vi betalar endast i enstaka fall, vid speciella önskemål från vår sida. De influencers som använder och visar våra produkter för att de vill det, för att de gillar dem och för att de behöver dem, de blir mest trovärdiga.

Strategiska mål på agendan

Som innehållsskapare har Elodie Details influencers stor frihet, oftast handlar det om att de lägger upp fina bilder på företagets produkter i ett sammanhang. Har influencern 100 000 följare säger det en del om hur många som får se inlägget.

Företagets strategiska mål är att inom tre år vara ett välkänt modevarumärke för barn i hela Europa. Vägen dit är genom sociala medier, där närheten till målgruppen och den omedelbara återkopplingen är något man inte kan få i traditionella medier, menar Linda Sätterström.

– Vi märker direkt om vår målgrupp inte gillar någonting vi gör och då kan vi anpassa oss till det. Det är också väldigt lätt att mäta olika typer av resultat och nyckeltal, vilket gör detta så roligt, det är bara att fortsätta att prova sig fram.

 

Skriv en kommentar

Vi ber dig som lämnar kommentarer att respektera svensk lag, särskilt med hänseende på personuppgiftslagen. Genom att registrera dig för att lämna kommentarer samtycker du till att vi behandlar dina personuppgifter enligt personuppgiftslagen

  • (will not be published)

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>