Dubbla omsättningen – succé-vd:ns bästa tips

Skapa lönsamhet | 18 oktober 2016 |

Företaget Reco grundades 2007 och efter några inledande tuffa år har de lyckats dubbla omsättningen så gott som varje år. Vd Tobias Basilius delar sin historia och ger tips.

Om Tobias Basilius skulle kunna ändra något i Recos lyckosamma historia skulle han ha börjat i lite mindre skala och anställt personer med erfarenhet från små bolag.

– Att arbeta med rätt människor är det absolut viktigaste. Personer som är vana vid att det är lite kaos och rörigt, som det ofta är i ett nystartat företag, personer som är drivna och som är kreativa nog att kunna påverka företaget i rätt riktning genom att få saker gjorda.

Rekommendationer som affärsidé

Reco hjälper företag med att samla in kundrekommendationer från företagens befintliga kunder. De publiceras sedan på Reco.se, som  i dag är Sveriges största oberoende rekommendationssajt, samt på företagens egna hemsidor.

– I dag när många företag erbjuder samma produkter och tjänster blir det i många fall avgörande vad kunderna anser om företaget och om företaget får rekommendationer. Det är en konkurrensfördel som gäller för nästan alla branscher, säger Tobias Basilius.

2007 fanns det ännu inga rekommendations-sajter i Norden. Tobias Basilius arbetade på Eniro samtidigt som han pluggade marknadsföring och konsumentbeteende i London. Där träffade han Daniel Petersen, en före detta kollega, och de båda började diskutera användargenererat innehåll och hur det påverkar människors val i en köpprocess.

Läs mer: Hur kollar du upp kunden inför en affär?

– Rekommendationer är, förutom pris, det som påverkar mest vid ett köp. Vi funderade båda två över varför ingen ännu gjorde något av detta på den nordiska marknaden, säger Tobias Basilius.

Så har Reco lyckats dubbla omsättningen
1. Rätt människor är viktigast
Nummer ett är vilka personer man jobbar med och att dessa personer är lika övertygade om vart företaget är på väg. Börja med få och rätt personer. Och börja sälja tidigt för att snabbt få en uppfattning vad kunderna gillar eller inte gillar.

2. Låt kunderna påverka
Kunderna har extremt mycket att säga till om när det gäller Recos tjänsteutveckling. Håll en nära kontakt med kunderna, lyssna på dem och utveckla det som de vill ha.

3. Ha en extremt tydlig målbild
Sätt upp tydliga och korta mål. Följ upp varje vecka minst, ibland kanske varje dag. Fira tillsammans när målen uppfylls.

Tobias visste att Eniros kunder uttryckte att de ville få nya kunder med hjälp av rekommendationer. Och under utbildningen fick han belägg för att kunder fattar beslut efter vad andra tycker och att rekommendationer kommer att driva transaktioner på nätet.

– Vi sa upp oss från våra respektive arbetsgivare och skapade en enkel, visionär pitch där vi beskrev det vi trodde skulle hända och att vi ville vara en del av det.

Investerarna gav Reco tre miljoner kronor direkt och Tobias och Daniel fick åtta månader på sig att lansera en sajt, nå ut till kunder och börja skapa trafik. Om de lyckades skulle de få ytterligare tre miljoner i kapital till bolaget.

Byggde egen företagskultur

– Vi körde igång. Första tiden var superspännande och vi hade all energi i världen. Vi hade båda jobbat i stora företag där man skulle inordna sig i en kultur och nu fick vi skapa vår egen företagskultur vilket var en härlig känsla. Vi jobbade hårt och mycket, precis som alla entreprenörer gör i början. Och vi hade kul, säger Tobias Basilius.

Efter knappt ett år slutade parhästen Daniel Petersen. Tempot tog ut sin rätt, resultaten hade så långt varit blygsamma och pengarna började ta slut.

– Vi hade gasat för mycket i början och var tvungna att dra ner. Jag fick säga upp alla säljare och själv börja sälja medan några medarbetare byggde vidare på plattformen. Det var tre kämpiga år som följde.

Kringgår tidsbrist hos konsumenter

Reco har gått genom olika faser under sin utveckling. De inledde med att ha en digital katalog där besökare spontant bidrog med rekommendationer. Nästa steg blev att skapa ett community, en mötesplats på nätet, där människor recenserade och utbytte information om företag.

Läs mer: 8 tips för företagare – så får du fart på din webbshop

I dag är det dock få som har tid att spontant skriva rekommendationer. Recos affärsidé är därför att hjälpa företag med att samla in rekommendationer.

– Vi tar kontakt med våra kunders kunder och ber dem att skriva en rekommendation. Som tack för deras engagemang skänker vi pengar till Barncancerfonden. Mellan 15 och 20 procent av alla tillfrågade väljer att skriva en rekommendation.

Ordning och reda för fortsatt tillväxt

Sedan verksamheten tog fart har lönsamheten i stort sett fördubblats varje år. 2015 omsatte Reco drygt 15 miljoner kronor med ett positivt resultat.

– Den positiva utvecklingen fortsätter. Nu börjar vi bli så stora att vi måste förbättra våra processer och rutiner samt bygga en större kundtjänst. Tidigare har behovet varit att rekrytera fler säljare. Nu måste vi organisera oss för att möta en ökad efterfrågan och en fortsatt tillväxt, säger Tobias Basilius och tillägger:

– Det finns fortfarande massor av företag som skulle behöva vår hjälp. Vårt mål är att komma upp till 10 000 nöjda kunder. Vi är en bra bit på väg.

Här hittar du vidare läsning och fler tips för att öka ditt företags försäljning och växa.

Läs mer: Årets sociala entreprenör 2015 tipsar: Så får du in kapital

Skriv en kommentar

Vi ber dig som lämnar kommentarer att respektera svensk lag, särskilt med hänseende på personuppgiftslagen. Genom att registrera dig för att lämna kommentarer samtycker du till att vi behandlar dina personuppgifter enligt personuppgiftslagen

  • (will not be published)

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>