E-handelsproffset: ”Nu har vi nått miljardvallen”

Skapa lönsamhet | 12 juni 2017 |

När de startade 2006 var e-handel ingen självklarhet. Alla skakade på huvudet när Linn och Marcus Tagesson köpte loss domännamnet Babyshop.com för en miljon kronor. Beslutet har dock lönat sig för länge sedan.

Under en kväll med temat Mot alla odds samlades nyligen 80 entreprenörer från hela landet, bland andra medlemmar i Klubben och Business Club Forestry & Agriculture, på Tändstickspalatset i Stockholm.

En av kvällens föreläsare och glasklara inspiratörer var e-handelsproffset Linn Tagesson.
– Vi är duktiga på e-handel i Sverige. Det har gått från att vara en förhoppningsbransch när jag började, till att vara en självklarhet. Branschen beräknas dessutom växa med 14 procent i år.

Som 24-åring startade Linn Tagesson Babyshop, tillsammans med Marcus Tagesson. I dag ingår Babyshop i The Luxury Kids Group – en global online-återförsäljare av barnprodukter. Företaget har runt 230 anställda och nådde nyss miljardvallen i sin omsättning.

Produkterna säljs till kunder i hela världen, till och med i Japan, Ryssland, Kina, Sydkorea, Kazakstan, Franska Guyana och Vanatu.

– Det är inte svårt att lägga till ett land när du har logistiken på plats för din e-handel, säger Linn Tagesson.

Läs mer: ”Så bidrar digitala influencers till vårt företags tillväxt””

Själva namnet var fröet för företagsidén

Utan någon egentlig erfarenhet av vare sig barn eller barnkläder såg hon och dåvarande pojkvännen, numera maken Marcus Tagesson, en möjlighet. Namnet Babyshop var både enkelt och internationellt gångbart. 

Efter att ha köpt loss det svenska domännamnet för 7000 kronor bestämde sig paret för att förhandla ner priset på domännamnet Babyshop.com från 3,5 miljoner kronor till 800 000 kronor.

– Det blev vår första notis i New York Times, när vi köpte domännamnet för en miljon kronor. Jag tror inte att de tyckte att vi gjorde ett bra drag.

Att belåna sin lägenhet för att satsa på sin idé var trots allt ett smart steg. Numera paketeras och skickas beställningar via företagets robotiserade lager i Jönköping.

– Våra medarbetare gick 1,5 mil om dagen på lagret förut. Nu har vi en helt annan kapacitet att klara av beställningar. Så fort Posten börjar hämta på kvällar och helger kommer vi att hålla igång dygnet runt, säger Linn Tagesson.

Läs mer: Het skogsbransch: ”Allt som görs av olja kan göras av skogsråvara”

Linn Tagessons 8 tips för att lyckas med e-handel

När hon summerar sina lärdomar från företagets snabba tillväxtresa lyfter Linn Tagesson fram följande råd för den som själv vill lyckas med sin e-handel:

1. Välj rätt bransch. ”Går det du vill sälja att packa och posta på ett smidigt sätt? Möbler eller till exempel bilbarnstolar är inte optimalt just för e-handel.”

2. Systemval. ”Vad har du för system? Kunden bestämmer vilka funktioner du behöver i din e-handel. Och det finns ingen färdig lösning för framtida kundönskemål.”

3. Lyhörd leverantör. ”Jobba alltid med en liten systemleverantör. Det gör att de kan vara snabba och lättfotade.”

Läs mer: 7 tips: Så skyddar du dig mot valutarisker i offertstadiet

4. Företagskulturen. ”Se till att alla syns och får visa vad de går för. Jag kan fortfarande hoppa in och jobba på alla positioner i företaget. Det gör att jag förstår deras roller och utmaningar.”

5. Prata ner tjänsten. ”På anställningsintervjuer pratar jag alltid ner tjänsten så mycket jag kan. Den som fortfarande känner sig manad och intresserad efter det är en bra kandidat. Jag betonar hur mycket personer kan och ska påverka sin roll. ‘Vad driver dig?’ är en bra fråga, som visar vilket krut de har.”

Läs mer: Experttips: Så blir du attraktiv som leverantör och partner

6. Våga gasa när andra bromsar. ”Vi körde helsidesannonser i magasinet Mama när finanskrisen slagit till. Då kunde vi ta marknadsandelar, såg jag.”

7. Håll i aktierna. ”När vi tog in externt kapital i vår första runda ville investerarna ha betydligt mycket mer än vad de fick. Vi förhandlade stenhårt om varje aktie.”

8. Nytt blod. ”Snurra runt styrelseplatserna. Det blir roligare för alla. Och bättre för företaget.”

Prenumerera på Make it!

 

Skriv en kommentar

Vi ber dig som lämnar kommentarer att respektera svensk lag, särskilt med hänseende på personuppgiftslagen. Genom att registrera dig för att lämna kommentarer samtycker du till att vi behandlar dina personuppgifter enligt personuppgiftslagen

  • (will not be published)

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>