Emma Knaggård Wendt: ”Allt handlar om att digitalisera processer”

Skapa lönsamhet | 12 april 2017 |

– Våga tänka långsiktigt även om omvärlden ständigt kräver kortsiktiga resultat av dig, säger Emma Knaggård Wendt, grundare av Edutain Production som levererar innehållsarkitekter som producerar innehåll och strategier. 

Edutain Production är en varumärkesbyrå som specialiserat sig på att skapa koncept för liveproduktion i kombination med digital kommunikation.

– Vi är nördar som älskar att berätta historier som berör, säger Emma Knaggård Wendt om sitt bolag.

När du fick företagsidén, vad var det första du gjorde?
– Jag och min medgrundare fick idén om ett produktionsbolag med fokus på innehåll och varumärkesstrategier 2014. Sedan 2016 äger jag hela bolaget. Vi var båda erfarna entreprenörer med vana att både starta och bygga bolag, så den hjälp vi tog in i starten var rent grafiskt för att forma vår yttre profilering. Just nu pågår resan med att omformulera byråns egna varumärkesplattform och affär.

Läs mer: Växa-stödet: Billigare att nyanställa även i aktiebolag?

Hur har du hittat finansiering? 
– Bolaget startades med privata medel och har klarat sig hittills genom organisk tillväxt. Då vi är ett tjänstebolag i en konkurrensutsatt bransch handlar allting om att digitalisera processer, var snabbfotade och alltid leverera med kvalité.

Vilket har varit det största hindret och hur har du tagit dig förbi det? 
– Det svåraste hindret har varit för oss ägare att växa i samma takt och med samma vision för bolaget samt hitta rätt medarbetare. Lösningen för oss har alltid varit öppna och konstruktiva dialoger med fokus på en lösning framåt.

Läs mer: Experttips: Så blir du attraktiv som leverantör och partner

Vilka har stöttat dig eller lärt dig mest på vägen, med företaget? 
– Jag har haft och har fortfarande enormt värdefulla mentorer som är med på resan. Att bygga en byrå är dagligen en utmaning om tid, utförande och kontinuerlig försäljning. Men jag vet att vi har någonting speciellt, ett öga för att skapa hållbara varumärken.

Vilka är dina bästa tips till andra som nyss startat företag?
– Definiera din affär och våga tänka långsiktigt även om omvärlden ständigt kräver kortsiktiga resultat av dig. Dessutom: Ta in en advisory board eller styrelse så fort affären börjar ta snurr, för att tydliggöra ansvarsfördelningen, modellerna och strukturerna i bolaget. Sist men inte minst: Ta tiden att definiera tydliga avtal mellan ägare, kunder och samarbetspartners.

Läs mer: Så lyckas du med ditt företag – råden från superentreprenörer

Prenumera på nyhetsbrevet Scale up!

Skriv en kommentar

Vi ber dig som lämnar kommentarer att respektera svensk lag, särskilt med hänseende på personuppgiftslagen. Genom att registrera dig för att lämna kommentarer samtycker du till att vi behandlar dina personuppgifter enligt personuppgiftslagen

  • (will not be published)

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>