Årets snackis i Almedalen: digitalisering + hållbarhet + integration

Anette Andersson | Hållbart företagande | 8 juli 2016 |

Drygt 3800 evenemang arrangerades under årets upplaga av Almedalen. Hållbarhet, digitalisering och integration var några av de hetaste ämnena, som berördes vid drygt 40 procent av evenemangen.

Digitalisering var definitvt årets ”snackis” i Almedalen och intresset för frågan växer snabbt. Ämnet diskuterades också i kombination med hållbarhetsfrågor. Alltifrån att digitalisering kan möjliggöra nya, hållbara processer och affärsmodeller med exempelvis effektivare logistik och distansarbete, till vilka utmaningarna är – komplexa frågor som rätten till integritet, det uppkopplade samhället och självkörande fordon.

Själv diskuterade jag vid ett antal tillfällen de nya hållbarhetsmålen som fastställdes under hösten 2015 och som alla länder ska arbeta mot. Målen är 17 till antalet med 169 delmål som ska vara genomförda 2030.

Läs mer: Världen mot nya mål – vad kan du göra?

Många företag är i processen att mappa sin verksamhet mot målen för att se om och hur deras verksamheter och produkter ligger i linje med målen. De ska vara genomförda 2030 och kan ses som en strategikarta för vilka produkter och tjänster vi som behövs för att uppfylla målen till dess.

Finansbranschen kommer att spela en central roll för att kunna möta målen genom vad vi investerar i och finansierar, bland annat med gröna obligationer. Det kommer att behövas andra mått på avkastning och värdeskapande eftersom de traditionella måtten, till exempel BNP, inte fångar upp nya affärsmodeller.

Läs mer: Debatt: Så ska svenska företag kunna växa

Entreprenörskap var ett annat ämne som överlag fick mycket utrymme i diskussionerna i Almedalen. Under veckan pågick bland annat Serendipity Challenge, en entreprenörstävling för startup- och tillväxtbolag. 50 bolag var med och tävlade inklusive Trine, som korades till Årets sociala entreprenör 2015. Nu pågår för övrigt nomineringarna till Årets sociala entreprenör 2016. Passa på att nominera ditt företag!

Vilka vann då Serendipity Challenge? Jo, 3D-bioprintingbolaget Cellink från Göteborgvann kategorin Årets startupbolag och den digitala vårdgivaren Min Doktor från Malmö vann kategorin Årets tillväxtbolag.

Läs mer: Årets sociala entreprenör 2015 tipsar: Så får du in kapital

 

Skriv en kommentar

Vi ber dig som lämnar kommentarer att respektera svensk lag, särskilt med hänseende på personuppgiftslagen. Genom att registrera dig för att lämna kommentarer samtycker du till att vi behandlar dina personuppgifter enligt personuppgiftslagen

  • (will not be published)

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>