Vilka två betallösningar krävs i din e-handel?

Staffan Hedberg | Skapa lönsamhet | 5 december 2015 |

E-handeln ökade 15 procent första kvartalet i år, enligt en färsk rapport. Hur ska du tänka kring betallösningar för att få kunderna att handla hos dig på nätet?

Det låter kanske som en bisak, det här med betalsätt. Har du bara en bra produkt nog så räcker väl det? Frestande tanke men faktum är att det spelar stor roll för kunderna hur de kan betala. E-handlare som väljer fel betalningslösning för kunderna kommer att göra sämre affärer, konstaterar e-handelsexpert Arne Andersson på PostNord i en intervju med Du&Co. Och enligt DIBS e-handelsrapport 2015 har 38 procent av konsumenterna någon gång avbrutit köp på nätet, oftast för att de inte fick betala på det sätt som de ville.

Så du som har en e-handelsbutik eller är i startgroparna med att sjösätta en, hur ska du resonera kring betalsätt? För att höja konverteringsgraden och omsättningen – kort sagt för att få många att handla – bör du erbjuda fler betalsätt än ett. I Sverige är betalning via faktura och kort absolut störst och det är ett måste att erbjuda de två betalsätten. Som trea kommer betalning via internetbank, så kallad direktöverföring. Viktigt att veta med det, är att du behöver teckna avtal med samtliga storbanker separat.

Det finns flera alternativ
Samtidigt gäller det att se till att dina kostnader för betalsätten motsvarar intäkterna för produkterna du säljer. Du skulle till exempel kunna smyga igång med kortbetalning och utöka till faktura så fort omsättningen ökar, för att så småningom lägga till direktöverföring och exempelvis Paypal.

Vid sidan av det kommer nu även Mastercards betallösning Masterpass, som påminner om Paypal. Även Swish handel är ett nytt betalsätt på den svenska marknaden, att ta ställning till. Gemensamt för de sistnämnda lösningarna är att kunderna slipper skriva in sina kortuppgifter på nytt vid varje betalning, och 47 procent av e-handelskonsumenterna vill just slippa ange det på nytt för varje köp, enligt DIBS e-handelsrapport 2015.

Läs mer: 8 tips för företagare – så får du fart på din webbshop

Du som riktar dig till flera olika marknader och säljer till konsumenter i olika länder bör också ha koll på att preferenserna kring betalsätt varierar stort, även inom Norden. Bra läsning finns i PostNords rapport E-handeln i Norden. För att ge en snabb summering så är Sverige och Norge relativt lika. I Danmark gäller kortbetalning och då främst Dankort. I Finland är direktöverföring via bank störst, men även kort och faktura är vanligt.

När du kommit så här långt gäller det även att fundera över den ökande handeln via mobiltelefoner och hur bra din e-handelsbutik är anpassad till det. Mer om det i ett kommande blogginlägg.

För dig som vill lära dig mer om e-handel kika Ehandel.se – den största svenska sajten för e-handlare samt Facebookgruppen Svensk Ehandel och sist men inte minst experten Arne Anderssons blogg, e-handelsbloggen.nu.