Innovation – Sveriges ekosystem vs Silicon Valleys?

Kristina Söderberg | Steget före | 7 april 2016 |

Vad gör en Silicon Valley-entreprenör för att få nya idéer och örnkoll på yngre målgrupper? Vilka trender pratas det om? Och vilka har dragit in 1,4 miljarder dollar – utan att ha släppt någon produkt än?

Jag har nyligen tillbringat en vecka i Silicon Valley för jobbets räkning. Ett av veckans många intressanta samtal äger givetvis rum i taxin. Jag är på väg för att träffa en svensk affärsutvecklare på ett omskrivet fintech-bolag inom blockkedjeteknik borta i Hayes Valley, ett tidigare no-man’s land som nu bjuder på en skön känsla av tillgänglig arkitektur, butiker och restauranger som jag gärna hade dröjt mig kvar i.

Det börjar med att taxichauffören ska gissa min dialekt. Nya Zeeland visade sig vara fel men samtalet är igång och jag undrar ifall han körde taxi redan innan Uber lanserades. Som många andra jag möter i Silicon Valley sprudlar han av driv och affärsidéer men behöver lära känna den yngre målgruppen, varpå hans barn kreativt föreslog att han skulle köra taxi några timmar om dagen för att etablera ett kontaktnät och förstå hur de yngre tänker. Sagt och gjort, numera sicksackar han sig fram i rusningstrafiken tre-fyra timmar varje dag och han nämner några tips som han redan fått av kunder.

Vad utmärker Silicon Valley-ekosystemet?
En av de starkaste drivkrafterna i Silicon Valley är just pay-it-forward-kulturen, viljan att hjälpa andra, inräknat helt okända personer, eftersom nästa gång är det kanske någon annan okänd som hjälper dig. Nästan så till den grad välvilliga att stötta att tips och sammanlänkningar av personer haglar över en och relevansen är inte alltid där. Förvisso ett kärt problem …

Ett annat framträdande drag för Silicon Valley-ekosystemet är riskviljan. Inte bara bland investerare utan främst bland entreprenörerna som vågar lämna säkra jobb bakom sig för att testa sina drömmar; de accepterar låga löner i en kombination med optioner som kanske inget är värda om någon månad ifall bolaget fallerar. Uppsidan kan å andra sidan vara enorm. Listan över så kallade unicorns med San Francisco-koppling är lång.

Hänger Stockholm med?
Hur står sig egentligen Sveriges ekosystem för innovation mot Silicon Valleys? De traditionella ingredienserna som lyfts fram som viktiga är talang och kompetens, idéer och kapital vilket både Silicon Valley och Sverige har visat sig kunna prestera inom. Om du missat det så lyftes Stockholm roligt nog fram som Europas start-up-huvudstad av The Telegraph 2015.

Det må vara så att vi inte är lika starka som USA när det gäller pay-it-forward-kultur eller riskvilja kring att driva eget, men till vår fördel har vi ett välfärdssystem som gör att en entreprenör med idéer kan våga ta steget. Och i takt med att det finns fler förebilder med erfarenhet och kapital så märker vi också att start-up-gemenskapen har vuxit starkt på senare år, med olika hubbar och coworking-platser som du kan läsa mer om här.

När det gäller kompetens och talang: fördelen med att ha tillgång till en stor kompetent talangpool, som bolagen i Silicon Valley har, förtas något av att talangerna är så extremt dyra att anställa och att de stannar väldigt kort tid (bortsett från exempelvis Apple och Google där medarbetare tenderar att stanna längre). Jag pratade med en brittisk serieentreprenör inom fintech som valt att ha sitt huvudkontor i Los Angeles istället för San Francisco, eftersom den årliga personalomsättningen är så extremt hög i Silicon Valley, 25-30 procent är inget konstigt menade han, medan den i LA ligger på cirka 10 procent.

Viktigt med med brett kontaktnät
Nyligen hade företaget fått in en ansökan från en 30-åring med erfarenhet från 20 (!) bolag. Den positivt lagda ser även fördelen med denna hop-on hop-off mentalitet då de anställda får en bred erfarenhet samt gedigna kontaktnät från tidigare arbetsgivare.

Just vikten av rätt kontakter kom upp på nästa företag jag besökte – en startup i Palo Alto som tagit fram en mjukvara för kassaregistrering och förfinad rapportering för butiker och restauranger. Hela supportteamet där visade sig komma från Google och hela utvecklingsteamet från Yahoo.

Det som egentligen tog mig till San Fransico var ett tredje bolag – ett av mina portföljbolag, Donya Labs, som under veckan deltog på världens mest erkända spelutvecklarkonferens Game Developer Conference, den 30:e i ordningen. 

Donya Labs har en enastående mjukvara för att automatisera optimering av 3D-bilder i spelindustrin, för produktvisualiseringar och CAD-ritningar.

Tillsammans med tusentals andra – allt ifrån spelutvecklare, kunder och investerare lyssnade jag på seminarier, testade VR-glasögon och VR-upplevelser – som för övrigt blev konferensens fokus och där det ligger en stor förväntan. 

Ett exempel apropå vad virtual reality kan föra med sig är Magic Leap, ett San Francisco-bolag som på fem år totalt tagit in 1,4 miljarder USD – utan att ännu ha släppt någon produkt eller berättat för omvärlden om den. Förväntan är enorm så klart.

Du som är nyfiken på den svenska spelbranschen hittar lite läsning här i Game Developer Index 2015 och här ger Breakit.se en inblick i den svenska VR-scenen.

Berätta gärna också: Hur tycker du att innovationsklimatet eller din företagarvardag är i Sverige? Vad saknar du eller vilken hjälp skulle du vilja ha?

Skriv en kommentar

Vi ber dig som lämnar kommentarer att respektera svensk lag, särskilt med hänseende på personuppgiftslagen. Genom att registrera dig för att lämna kommentarer samtycker du till att vi behandlar dina personuppgifter enligt personuppgiftslagen

  • (will not be published)

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>