Ljus rapport från entreprenörsfronten – men varför ringer skolor inte Rosie?

Belgin Fortaci | Steget före | 14 juni 2016 |

Efter en rejäl svacka i fjol startar fler företag igen i Sverige och det är kvinnor som står för skjutsen uppåt. Samtidigt vågar färre unga starta eget. Varför då och vad kan vi göra?

Nyss var jag på Entreprenörskapsforum där GEM-rapporten – världens största entreprenörskapsundersökning Global Entrepreneurship Monitor – presenterade, med särskilt fokus på den nationella rapporten Entreprenörskap i Sverige.

En intressant sak som jag fastnar för i rapporten, är att vi svenskar nu är bäst i Norden på att se affärsmöjligheter kring oss. 70 procent av de tillfrågade svenskarna svarar att de har en bra idé att starta eget kring.

Ännu mer riskkapital
En annan spännande slutsats  är att både riskkapitalet via affärsänglar och tillväxtambitionerna har ökat i Sverige, vilket känns både hoppfullt och optimistiskt för de närmaste åren.

Samtidigt finns det ju fartgupp på vägen framåt. Framförallt på två utmaningar står ut ur mängden i rapporten:

1. Det finns orosmoln på himlen kring ungt företagande. Osäkerheten kring förutsättningarna kring att ha ett eget företag påverkar unga. Färre startade eget i fjol.

2. Färre ser ljust på möjligheten att förverkliga en affärsidé. Från att ha legat i topp bland jämförbara länder är Sverige nu sämst bland de nordiska länderna. 70 procent må ha svarat att de har en affärsidé men samma personer tror sig i många fall inte kunna driva ett företag – bara 30 procent tycker att de har kunskap att starta företag. Som jämförelse är siffrorna de omvända i USA, folk vet hur de ska dra igång ett företag men de saknar affärsidéer. Här borde det definitivt gå att hjälpa fler att våga och veta hur de ska ta steget!

Ökat RUT-avdrag, vassare förslag kring personaloptioner och sänkt arbetsgivaravgift för den första anställningen var några idéer som lyftes på Entreprenörskapsforum, i samband med rapport-släppet, som potentiella sätt att underlätta företagandet. Vad tror du? Och är du är en av dem som går runt med en företagsidé, vad skulle få dig att faktiskt satsa?

Vem är entreprenör?
Med på plats, när rapporten presenterade var bland andra entreprenören Rosie Linder, grundare av Peppy Pals, som jag tidigare berättat om, och som gästbloggat här. Hon pratade om att hon är den ”otippade entreprenören”. Bilden av en företagare är ofta en ung vit man från KTH, trots att många andra är entreprenörer, från torghandlare och guldsmeder till vårdföretagare och restaurangägare. Det kanske, i slutänden påverkar vem som gör verklighet av sin affärsidé?

Det är en stor risk att starta företag men Sverige är ändå ett fantastiskt land att starta företag i, det finns så mycket hjälp att få, konstaterade Rosie Linder. Jag håller helt med henne.

Jag funderar också på vad som skulle kunna boosta företagandet bland just unga. Jag har tidigare skrivit om ett värdefullt entreprenörskollo som vi håller nu i sommar tillsammans med SIME Next. En annan av mina käpphästar är ju mentorer och förebilder, som ett effektivt sätt att hjälpa fler unga att våga starta eget.

Vi behöver fler erfarna entreprenörer som på olika sätt delar med sig av sin kunskap till yngre förmågor. Frågan är hur vi får till det? Till att börja med kan vi jobba på bilden av vem och hur en entreprenör är och se till att unga möter olika förebilder. Rosie Linder avrundade på samma spår: ”Förebilder inom entreprenörskap är viktigt. Tyvärr får jag aldrig inbjudningar från skolor för att prata med och motivera elever.
”

Skriv en kommentar

Vi ber dig som lämnar kommentarer att respektera svensk lag, särskilt med hänseende på personuppgiftslagen. Genom att registrera dig för att lämna kommentarer samtycker du till att vi behandlar dina personuppgifter enligt personuppgiftslagen

  • (will not be published)

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>