Klubben – skräddarsytt initiativ stärker framgångsrika bolag

Belgin Fortaci | Skapa lönsamhet | 28 oktober 2016 |

Bättre affärer och ännu starkare bolag – det är syftet med nystartade Klubben, för kvinnliga entreprenörer som driver bolag med en omsättning över 20 miljoner.

I veckan var jag med på fjärde träffen för nystartade Klubben, som min kollega Axeline Wirf, företagsrådgivare inom SEB, tagit initiativ till.

Det är precis vad det låter som, en klubb där kvinnliga entreprenörer träffas för att diskutera utmaningar, dela erfarenheter och tillsammans hitta lösningar. Allt för att göra ännu bättre affärer och skapa maximal lönsamhet.

Prenumera på nyhetsbrevet Scale up!

”Det är ett absolut fokus på att göra medlemmarnas företag ännu starkare”, säger Axeline Wirf.

Omsätter över 20 miljoner

Kriterierna för att vara med är:
• Du ska ha grundat och äga ett bolag som omsätter minst 20 miljoner.
• Du ska vilja någonstans med ditt bolag, inte bara vara nöjd med läget.
• Du deltar på minst två av årets fyra träffar.
• Du bidrar med erfarenheter/kontaktnät och supportar andra.

Läs mer: Hur bedöms olika entreprenörer i jakten på investeringar?

Hittills har Klubben, som hade sin första träff i februari i år, runt 70 medlemmar. Fjärde träffen hölls just i Stockholm, under två timmar.
”Det kan inte ta för lång tid, då tickar taxan. Det här går att boka in, ungefär som ett kundmöte”, konstaterar Axeline Wirf.

Skräddarsytt upplägg

Inför grundandet av Klubben ringde hon runt till 100 kvinnliga företagare som uppfyller kriterierna och frågade vad som skulle vara värt deras tid? Vad ville de ha?

”Alla svarade att det vore bra komma ut från sin egen låda och höra vad andra gjort och hur andra löst saker. De pratade också om tillgången till riskkapital och att komma ifråga för styrelseuppdrag för att dela med sig av sina erfarenheter”, berättar Axeline Wirf.

Läs mer: Så lyckas Dagmar öka omsättningen varje år

pingis_hadenius_KlubbenEn av Klubbens medlemmar är Pingis Hadenius som driver bolagen Economista, Löwengrip Care&Color och Flattered AB tillsammans med Isabella Löwengrip. Hon driver ekonomipodcasten Economista och här hittar du hennes blogg.

Första intrycket av Klubben

Jag passade på, på senaste träffen, att lyssna lite kring hennes tankar och första intryck som medlem.

Varför gick du med i Klubben?
– En nära väninna tipsade mig om den och efter samtal med Axeline Wirf förstod jag att det var ett seriöst sammanhang med etablerade entreprenörer. Det finns många nätverk för startups, men få forum för större bolag. Jag gillar mixen av relationsknytande och diskussioner i gruppen – bara bolagsanknutet, inget kafferep – samt inslaget av korta externa föreläsare.

Läs mer: Venture capital-rekord: Så får du del av kapitalet

Vad har det gett dig hittills?
– Ny kunskap och insikter samt nya professionella relationer i mitt nätverk.

Vad hoppas du på framöver – och vad kan du bidra med?
– Att jag får insikter och kunskaper på områden där jag inte tidigare navigerat eller besitter kunnande. Och jag bidrar gärna med det som jag är bäst på: att sätta ihop andra (nätverkande), sälj och kommunikation/sociala medier.