Konsten att pitcha din affärsidé

Belgin Fortaci | Hitta finansiering | 16 april 2015 |

Vi ser det bland annat på Draknästet – både bra och inte fullt så bra sätt som folk beskriver sin affärsidé på. Vad innehåller egentligen en bra pitch hur skapar du den?

Säg att du har en grym idé men du måste få någon annan att förstå det innan ditt företag kan lyfta ordentligt. Kanske behöver du investerare i ryggen för att kunna växa och ta företaget till en ny nivå. Men hur går en pitch egentligen till och vad gör den bra?

Du som någon gång har sett tv-programmet Dragons’ den eller den svenska motsvarigheten Draknästet vet att vissa lyckas beskriva sin affärsidé så galant att samtliga drakar dreglar, medan andra känns utdömda på en minut. Ofta handlar det, när någon lyckas övertyga stjärninvesterarna, om att de förberett sig väl och att de på ett tydligt och enkelt sätt kan berätta om sin idé.

Beräkningarna måste sitta
De gånger då skämskudden åker fram är väl när pitchen handlar för lite om vilket (verkligt) problem affärsidén löser, eller när beräkningarna inte sitter. De allra flesta som det går bra för kan rabbla sina beräkningar som ett rinnande vatten. Räkna med att en hel del tragglande och nötande ligger bakom, när någon är lugn och förtroendeingivande under sin presentation.

Ett forum där otaliga entreprenörer prövat pitchlyckan är Venture Cup, den årliga tävlingen där du kan vässa och pröva din affärsidé. På sajten kan du ladda ner en guide, inklusive sju konkreta steg för att bygga din pitch. Där finns även åtta framgångspitcher att inspireras och ta intryck av.

Fler tips för hur du ska tänka för att inspireras och förbereda en riktigt bra pitch kommer från några stora internationella investerare, samlade i en artikel här – nedkokade till tio tips. Ord och knep från en serieentreprenör som i dag själv är investerare finns i form av den här TED-videon med Ted S Rose.

Tips från coacherna
Det hela är egentligen inte någon raketforskning, mest en gnutta hårt arbete och förmågan att visa sin passion på beställning. En bra summering finns i form av följande råd, som du kan ta del av i sin helhet här på CNBC:s sajt, från erfarna entreprenörer:

* Förstå marknaden till fullo, precis som var ditt företag passar in.
* Ha en gedigen strategi för att skaffa kunder och ha koll på vad det kommer att kosta.
* Formulera varför du behöver investerares pengar.
* Presentera en plan för hur du ska använda pengarna.
* Sätt ihop ett pålitligt, kunnigt team där alla har väldefinierade roller.
* Våga nischa din verksamhet och ha ett tydlig fokus: Less is more.
* Se på pitchmötet som en konversation.
* Attityd spelar stor roll: var artig samtidigt som du visar att du har en bra arbetsmoral (är beredd att jobba hårt).
* Visa att du är flexibel och beredd på förändringar – att bygga en start-up är en snabbföränderlig process.