”Allt som andra ser som nackdelar kan vi vända till fördelar”

Belgin Fortaci | Skapa lönsamhet | 13 februari 2017

Han vågade utmana sin huvudleverantör och ser potential i människor som andra inte vågat satsa på. Tack vare det växer Hami Rashidis städgrossist-bolag SMB så det knakar, med Friends Arena och Stockholmsmässan som nya prestigekunder.

Nyligen hölls årets EY entrepreneur of the year-galan i Stockholms stadshus, där Johan Löf, vd för Ray search laboratories, välförtjänt korades till årets entreprenör. Johan Löf är fysikern som blev forskare som startade eget för att vässa cancervården. Med bolagets teknik kan strålbehandlingar skräddarsys för varje patient. I dag har företaget har 190 anställda och omsätter snudd på 400 miljoner kronor.

På EY-galan sprang jag på en annan otroligt skicklig och inspirerande entreprenör, Hami Rashidi, som gjorde stort intryck på mig när vi träffades för 3,5 år sedan. Jag har skrivit om honom i mitt allra första inlägg Från 300 nej till 30 miljoner i september 2013.

HAMI RASHIDIS TIPS FÖR ATT LYCKAS
1. Behåll kontrollen över företaget. Sälj inte ut andelar av ditt bolag om du inte måste. Jag har valt den vägen.
2. Var realist. Tro inte att du är större än vad du är. Ha fötterna på jorden och var ödmjuk. Många tror att deras produkt eller tjänst är värd så mycket mer än den är. Fundera på om du själv skulle betala så mycket?
3. Ta hand om dina kunder, på riktigt. I början lade jag all min tillit hos en storleverantör, som dikterade alla villkor. Men var deras produkter verkligen bäst för mina kunder? Min lojalitet är i första hand mot kunderna, sedan mot mina leverantörer.
Hami RashidiDå hade Hami Rashidi tagit över sin morbrors städgrossit-företag SMB – Städ Materiel Bolaget, där han jobbat sedan gymnasiet. Hans mål var att öka omsättningen med 20 procent per år, vilket han också hade lyckats med då, under sina första fyra år.

Närmar sig 100 miljoner-målet

Framgångarna har fortsatt. I dag omsätter SMB 75 miljoner kronor. Inom två år ska bolaget över 100 miljoner kronor i omsättning – det som var ett av Hami Rashidis stora mål när vi sågs sist.

Läs mer: Triwas vd: Så lyckas du med din utlandsetablering

– Jag har 16 medarbetare i dag med rötter i många olika länder, bland annat Ryssland, Mongoliet, Turkiet, Kurdistan och Iran, berättar Hami Rashidi.

– Det är så det ser ut i dag, jag har valt att spegla mitt samhälle. Det där är också vår styrka i företaget. Det spelar ingen roll vilket språk du talar – vi kan ditt modersmål. Många av våra kunder är städföretag som drivs av entreprenörer med många olika nationaliteter.

Nackdelar blir fördelar

Han minns själv hur det var att jaga jobb och ger ofta unga chansen, som inte tidigare fått visa vad de går för.

– Allt som alla andra ser som nackdelar kan vi vända till fördelar här. Jag tittar efter deras driv, det kan vi satsa på. Vi tar in, utbildar och lär upp dem.

Förutom styrkan i mångfalden, vad är nyckeln till att ni kunnat växa varje år med bibehållen vinstmarginal?
– Att alltid fortsätta att utmana min egen affärsmodell. Jag är alltid redo att ifrågasätta den. Och jag involverar kunderna i arbetet, ber om konstruktiv kritik. Du måste våga fråga vad som kan bli bättre. Tänk också på att du inte behöver bli störst, bara du är bäst. Vi är ett sammansvetsat team som har högt i tak och som drivs just av det gemensamma målet att vara bäst.

Kan du ge ett exempel på hur du tweekat affärsmodellen?
– En mutskandal avslöjades kring vår huvudleverantör för något år sedan. Det kändes inte bra. Det ledde till att vi istället utvecklade eget produktsystem, så att vi i dag tillverkar, säljer och distribuerar städmaterial. Vi vågade utmana våra leverantörer. Det gav resultat. Vi har bland annat fått Friends Arena som kund. Det är det bästa erkännandet vi kunde få – och det är en häftig känsla att veta att Zlatan använder våra produkter.

Läs mer: Årets sociala entreprenör 2015 tipsar: Så får du in kapital

Vad önskar du att du hade vetat när du startade företaget?
– Jag var 27 när jag tog över företaget från min farbror. Jag önskar att jag tagit chansen tidigare, då hade jag varit ännu längre fram med bolaget i dag. Vela inte, ta chansen att driva eget!

Hur har du hittat finansiering?
– Jag gick och tog ett blancolån på banken och lånade från vänner bekanta, upp över öronen. Det fanns bara en väg. Jag var tvungen att lyckas. Jag kände inte till Almi till exempel. Dagens generation är mycket smartare, de kan kolla upp allt via nätet.

Läs mer: E-hälsa allt hetare: ”Bra chans att hitta investerare”

När har det varit som tyngst?
– När företaget skulle flytta till nya lokaler i Solna, med nästan tre gånger så hög hyra mot innan. Jag trodde aldrig att vi skulle fylla ut lokalerna, trodde att jag tagit mig vatten över huvudet. Det är över 2000 kvadratmeter, inklusive lager. Men det gick vägen.

Roligast?
– När vi drog in Friends Arena som kund. Och nu i veckan när vi tecknade avtal med ytterligare en prestigekund, Stockholmsmässan. Att få deras förtroende, det är guld värt.

Prenumera på nyhetsbrevet Scale up!