Vad får framtida generationer att drömma om att driva eget?

Belgin Fortaci | Steget före | 30 maj 2016 | ,

Hur kan vi fler unga att välja entreprenörskap som sin sysselsättning framöver? Är inspiration och förebilder, plus stöd i skolan, en del av svaret? Och – entreprenörskollo?

I veckan var jag med när 1100 ungdomar samlades på SIME Next, som startats av serieentreprenören Ola Ahlvarsson i samarbete med Stockholms stad. Det är en ung variant av SIME-konferensen om digital innovation och entreprenörskap som riktar sig till ungdomar mellan 14-18 år.

Bland talarna och inspiratörerna fanns youtube-stjärnan Clara Henry, rymdentreprenören Karin Nilsdotter, counterstrike-världsmästaren Christopher “GeT_RiGhT” Alesund och superentreprenörerna Saeid Esmaeilzadeh och Ashkan Pouya som grundat Serendipity Innovation.

Och vilken dag det var! Ungdomarna satt som klistrade och det är ändå en svår målgrupp att fängsla under en hel dag. Arrangörerna lyckades väva in så många budskap – entreprenörskap och digitalisering förstås, men också vikten av mångfald, att få in fler tjejer i techbolag och även flyktingsituationen. Många av talarna hade själva kommit som flyktingar och gjort riktiga kometentreprenörsresor.

Clara Henry inleder
Bland annat fick eleverna bekanta sig med bokfenomenet Project Prep, en roman om entreprenörskap som blivit en bästsäljare bland unga i Holland. I Sverige skrivs förordet av Clara Henry och ett av målen med boken är att få fler tjejer och unga kvinnor att välja tech-branschen framöver.

Ungdomar fick också chansen under eventet att pitcha affärsidéer för en Draknästet-jury. De var så otroligt duktiga! Det är något med den här generationen, de vågar och de tror på sig själva. Det tycker jag är så himla hoppfullt.

Det är viktigt med stöd från erfarna entreprenörer

För att ge ännu mer skjuts framåt efter Sime Next kan högstadie- och gymnasieelever nu söka till ett gratis entreprenörskollo som arrangeras på Epicenter Stockholm mellan den 27 juni och den 1 juli. Eleverna ska få lära sig hur man startar och bygger bolag, precis som hur man jobbar i grupp och presenterar sina affärsidéer. Som avslutning på entreprenörskollot får de pitcha sina idéer för experter från Epicenter, Google for Entrepreneurs, Samsung och SEB. Här kan du läsa mer om kollot.

Just det där att bli sedd av andra med erfarenhet av entreprenörskap tror jag är så viktigt. Det finns en väldig kraft i att någon tror på en och pushar en. Ola Ahlvarsson skriver under på det. Så här har han sagt om varför han skapat Sime Next:

”Vi vill skapa ett Sverige där alla ungdomar känner att de kan följa sina drömmar genom passionerat arbete och entreprenörskap. Det är också nyckeln till framtida välfärd och det effektivaste vapnet mot segregation och arbetslöshet. Självförtroendet att försöka och insikten om att jag kan bli entreprenör fick jag av en viktig förebild när jag var 14 år. Sime Next vill vara den kraften för dagens ungdomar”.

Vad tror du? Vad behövs för att fler unga ska ta steget och satsa på sina företagsidéer?

Skriv en kommentar

Vi ber dig som lämnar kommentarer att respektera svensk lag, särskilt med hänseende på personuppgiftslagen. Genom att registrera dig för att lämna kommentarer samtycker du till att vi behandlar dina personuppgifter enligt personuppgiftslagen

  • (will not be published)

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>