Sopor – en oanvänd tillgång för smarta entreprenörer

Anette Andersson | Hållbart företagande | 8 februari 2016 |

Vi slänger mer och mer mat och sopbergen växer. Samtidigt får fler entreprenörer upp ögonen för skräp som en tillgång. Vilka får dela på en miljon euro i prispengar nu i veckan?

Ett av våra samhällsproblem är att vi producerar mat och varor som vi sedan inte äter eller använder. Enligt EU-kommissionen slängde vi bara inom EU 100 miljoner ton mat under 2014 och den siffran beräknas öka till 120 miljoner ton år 2020.

Med andra ord vi producerar mat som vi slänger medan stora delar av befolkningen svälter. Vi lever i en slit-och-släng-era och istället för att laga och återanvända slänger vi och köper nytt. Som exempel så slänger vi drygt 280 miljoner ton plast i haven, varje år. På mindre än fyra år blir det en miljard ton plast.

Forskare estimerar att det i dag flyter omkring ungefär 1,7 miljarder ton plast i världshaven. Fiskar och andra havslevande varelser äter denna plast. Eftersom människan står högst i näringskedjan får även vi i oss den. Dessutom tar det lång tid för plasten att brytas ner. Morgonkaffets take away-mugg tar cirka 50 år att brytas ner, en plastkasse mellan 10 och 20 år och en petplaska tar flera hundra år. Här kan du läsa mer.

Skräp som innovation i klädindustrin
Jordens befolkning ökar och resursbrist kommer tvinga oss att tänka i nya innovativa banor. Det pågår forskning på många områden och istället för att som nu skicka våra uttjänta produkter till så kallade ”land-fills” eller elda upp soporna tittar fler och fler på vilket sätt och till vad det går att återanvända soporna.

Ett globalt jeansmärke har tagit fram en kollektion där 25-30 procent består av återvunnen plast. De har tillsammans med ett bolag, Bionic Yarn, utvecklat en process där de kan spinna garn av plast med ett lager bomull runt. Ett annat stort klädföretag delar i dagarna ut Global Change Award.

Entreprenörer och innovatörer från 112 länder har fått presentera sina idéer om hur man kan som det kallas ”close the loop” för klädindustrin. Bland de nominerade finns innovationer som kläder av alger eller citrusskal men också hur man på ett bättre sätt kan återanvända fibrer i redan existerande kläder. Fem vinnare får dela på en miljon euro.

För att kunna lösa utmaningen kring resursbrist så måste onekligen nya affärsmodeller och innovativa produkter och tjänster växa fram. Är ditt företag ett av dem som bidrar med nya idéer och produkter?