Tech Fest – smarta samarbeten och hållbara enhörningar?

Kristina Söderberg | Steget före | 15 september 2016 |

Förra veckan samlades startup-världen på Stockholm Tech Fest och Solution Summit. Samarbeten som en smart väg till lyckade affärer var ett hett ämne, precis som hur entreprenörer kan bidra till att vi når FN:s 17 hållbarhetsmål.

Sedan 2000 har Sverige producerat sju unicorns, enligt GP Bullhounds sammanställning, vilket är en fantastisk prestation räknat per capita. Flera av dem deltog precis på Stockholm Tech Fest, som hölls för tredje gången. Under eventet samlas det svenska startup-ekosystemet och internationella motsvarigheter för att inspireras, synas, debattera och marknadsföra sig under två dagar.

Om fjolårets upplaga till viss del fokuserade på bank-bashing – alltså att klanka ner på banker – så var den röda tråden i år samarbeten. Det gäller inte bara samarbete mellan till exempel banker och fintech-företag, eller mellan telekombolag och internet of things-relaterade startups. Även samarbeten storbolag emellan stod i fokus.

Läs mer: Innovation – Sveriges ekosystem vs Silicon Valleys?

I dag när kunder – såväl konsumenter som företagskunder – är mycket mer öppna för en ny sorts lösningar, gäller det att ge sig ut och sy ihop smarta samarbeten. Flera framgångsrika entreprenörer har just detta gemensamt, att de lyssnat på vad marknaden velat ha och agilt justerat sin produkt eller tjänst därefter.

Dag två på Tech Fest kallades Solutions Summit och handlade om behovet av att samarbeta kring de globala klimat- och omvärldsutmaningarna. Tech-sektorns engagemang behövs. Vi i tech-communityt får inte tro att FN och ”andra” ska lösa problemen. Alla måste känna ett ansvar.

FN:s 17 Sustainable Development Goals utgjorde stommen för diskussionerna. Startups med lösningar på problem kopplade till mat, städer, vatten och energi fick pitcha inför namnkunniga paneler och därigenom inspirera fler. Förhoppningsvis väckte de intresset hos investerare.

Läs mer: Vad krävs för att fånga investerarens intresse?

Nyckeln är som Nicklas Zennström uttryckte det: ”För att bygga bra business i framtiden måste hållbarhet utgöra kärnan i din affärsmodell ”. Han fortsatte: “Välj ett av FN:s mål och skapa din affärsplan kring det – med suverän tajming just nu”. Jag kan inte annat än att instämma i hans uppmaning.

Även Tyler Crowley, arrangör av eventet uttryckte det väl: ”Låt oss nördar använda vår kompetens och vårt kunnande för att utveckla lösningar som verkligen gör nytta, istället för att skapa fler hundpromenad-appar”. Jag tror att alla i lokalen höll med honom.

Det var magiskt att få känna det engagemang som fanns under Solution Summit. Jag skulle vilja sprida det vidare och uppmana alla smarta och drivna entreprenörer därute att skapa lösningar för att nå ett eller flera av FN:s Sustainable Development Goals.

Det är vår generation som har makten att påverka. Det är vi som kan påverka att framtidens bolag är hållbara. Eller vad säger du?

Skriv en kommentar

Vi ber dig som lämnar kommentarer att respektera svensk lag, särskilt med hänseende på personuppgiftslagen. Genom att registrera dig för att lämna kommentarer samtycker du till att vi behandlar dina personuppgifter enligt personuppgiftslagen

  • (will not be published)

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>