Trendspaning från startup-konferensen Slush

Kristina Söderberg | Steget före | 18 november 2015 |

Vad får man om man samlar 15 000 teknikintresserade entreprenörer, investerare, studenter och andra startup-relaterade personer från hela världen i tre dagar? 

Jag är precis återkommen från tre intensiva dagar på Slush som har blivit Nordens största startup-event. Cirka 1700 uppstartsbolag och 800 investerare från hela världen deltog på konferensen som just ägt rum i Helsingfors. Totalt hade Slush, som arrangeras av en ideell förening och nu hölls för åttonde gången, 15 000 deltagare.

Vad är då poängen med Slush? Det måste egentligen upplevas på plats men det korta svaret är att konferensen ger insikter, energi, lärdomar och kunskap genom möten med spännande entreprenörer och i kontakten med investerare, där besökarna framförallt kommer från Norden, Baltikum, Centraleuropa och Asien.

Merparten av företagen är i en tidig utvecklingsfas, de letar samarbeten och investerare under konferensen och ett återkommande inslag är en pitchtävling, Slush 100. Efter tre dagar och tre pitchrundor korades uppstartsföretaget Care Monkey från Australien till årets vinnare. Priset? De erbjöds en investering på 650 000 euro i företaget.

Slush är förresten en framgångsrik startup i sig som på några år har gått från att locka ett par hundra besökare till lika många som en liten svensk stad under loppet av tre dagar, måste ses som en otrolig framgångssaga.

Precis som en sann startup har deras koncept ändrats och förfinats från år till år, de använder sig givetvis av smarta tekniska lösningar för att kommunicera med sina intressenter inför, under och efter eventdagarna samt de har tagit konceptet ut på den internationella marknaden. Som en god samhällsaktör betonar de vikten av att arrangera ett så miljösmart event som möjligt och visar att även startups har ett ansvar för att vårda vår planet och föregå med gott exempel.

Det var en stor bredd på de deltagande bolagen, från hantering av kryptovalutor, spel och analys av stora datamängder till marknadsplatser online, mjukvara för storbolag och appar för utbildning. Under dagarna bjöds det på trenddiskussioner, bland annat om virtual reality och innovation inom hälsovården, för att se vilka affärsmöjligheter som uppstår.

Bland talarna under Slush återfanns Markus Wallenberg, Skypegrundaren Niklas Zennström, Ulrika Saxon, vd för Bonnier Growth och Louise Eriksson, grundare av Vint, med flera.

Marcus Wallenberg underströk hur viktigt det är för de nordiska ländernas ekonomier med ett växande antal framgångrika startups, och att förutsättningarna för startups behöver ses över ännu mer så att det blir lättare att växa med sitt företag.

Ett tema som debatterades och som syntes tydligt under konferensen var storbolagens intresse för allt som en energisk startup andas och gör. Det handlar om behovet att innovera inom storbolag, att snabbare anamma ny teknologi, att tidigt testa sin produkt på kunden och att vidareutveckla sin produkt eller tjänst i nära samarbete med användarna.

Storbolagen jobbar, mer eller mindre aktivt, med att skapa ”intraprenörer” genom att göra det möjligt för de anställda att driva utvecklingsprojekt utanför den vanliga processen och därmed uppmuntra till att snabbare innovera.

På den fronten, när det gäller innovationer, är Norden och Europa är i högform jämfört med övriga världen. Med en handfull enhörningar (bolag med en värdering över en miljard dollar) på meritlistan i Norden, ett stort antal it-ingenjörer, en hög andel mobila användare och bra internettillgång samt en eftertraktad ledarskapsstil och en bra jobbkultur har vi redan bevisat att vi erbjuder ett välfungerande ekosystem.

I takt med att framgångsrika entreprenörer och deras medarbetare väljer att gå vidare och starta eget så lär vi få se än fler intressanta bolag, denna gång med erfarna bolagsbyggare och nätverk i det lokala systemet och internationellt på bolags och investerarnivå.

En glädjande notering var att både universitetsstudenter och yngre skolelever deltog på Slush och jobbade som volontärer under eventet. Där skapas en sund grogrund och ett viktigt nätverk tror jag, för att vi ska fortsätta att se många nya entreprenörer om några år.

Jag är också nyfiken på vilka nätverk, konferenser eller människor som ger dig mest inspiration och skjuts framåt? Plus: Vad skulle underlätta för dig och skapa en ännu bättre vardag för ditt företag? Berätta gärna!

Skriv en kommentar

Vi ber dig som lämnar kommentarer att respektera svensk lag, särskilt med hänseende på personuppgiftslagen. Genom att registrera dig för att lämna kommentarer samtycker du till att vi behandlar dina personuppgifter enligt personuppgiftslagen

  • (will not be published)

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>