Vad krävs för att fånga investerarens intresse?

Kristina Söderberg | Hitta finansiering | 18 augusti 2014

Att lyckas ta in externt kapital är en bedrift. Det krävs en lysande idé, en smart lösning på ett reellt problem – och en bra affärsmodell. Så här kan vägen till succé se ut.

Att våga starta ett företag är ett stort steg för de flesta av oss. Många säger att de vill driva eget, att det är deras dröm här i livet men gör det ändå inte, vilket bland annat syns i Tillväxtverkets statistik. Här kan du också läsa mer om ämnet i ett tidigare inlägg. Med dagens teknik är trösklarna lägre för att starta ett företag men behovet av kapital för att lyckas slå igenom verkar vara större.

Just att lyckas ta in externt kapital för att till exempel växa snabbare, expandera internationellt och ta in extern kompetens är en av utmaningarna i företagarvardagen. Och att lyckas med det är en bedrift. 

För det krävs inte bara en lysande idé med en (framtida möjlig) affärsmodell som tilltalar investeraren utan även en stark övertygelse om att det finns ett reellt problem som behöver lösas, trovärdighet samt lyhördhet och samarbetsvilja. Bland annat.

Jag vet, eftersom jag jobbar som investment manager på SEB Venture Capital där vi dagligen, som investerare, ställs inför att utvärdera ovan nämnda parametrar. Metodiskt sätter vi oss in i bolaget och dess teknik samt hur omvärlden ser ut att förändras, lär känna entreprenörerna och deras kunder.

Ibland fattar vi rätt investeringsbeslut, ibland fel. Ibland lyckas vi och bolaget navigera rätt i en föränderlig marknad, ibland inte. Och det är först när bolaget säljs som vi och övriga ägare får det verkliga beviset på ifall vi har lyckats med bolagsbyggandet.

I somras fick vi och grundarna i ett av våra portföljbolag smaka på sötman från ett framgångsrikt bolagsbyggande och samarbete som varat i 15 år. Tail-f heter bolaget som mina kollegor Patrik Westerberg och David Sonnek investerade i 2005, då det endast fanns en idé, summerad i en powerpointpresentation. 

Tail-f har utvecklat en produkt för nätverkskonfigurering, som gör att man kan styra och automatisera nätverk på ett mer intelligent och effektivt sätt. Målgruppen är de stora telekomoperatörerna, som med hjälp av Tail-f:s lösningar kan få hävstång på sina stora investeringar i hårdvara och infrastruktur.

Företaget har vuxit och utvecklats och har i dag ett 90-tal kunder. Ett stort genombrott skedde i fjol då Deutsche Telekom offentligt meddelade att man valde Tail-f och att deras lösning ”var den bästa de hade sett”. Under 2014 blev det även klart att amerikanska AT&T efter noggrann genomgång valde att samarbeta med Tail-f. 

Dessa genombrottsaffärer har väckt uppmärksamhet och i juni kom beskedet att Cisco köper bolaget för 175 miljoner dollar. Tail-f blir därmed en del av det amerikanska IT-företaget.

Att vara med och bygga ett företag från ingenting till en verksamhet som i dag omsätter 140 miljoner kronor och sysselsätter 60 personer känns väldigt bra i maggropen. Nu ser jag fram emot en spännande höst med nya investeringar och framtida framgångssagor.

Vad är du som företagare nyfiken på ur min värld som investerare? Fråga gärna.