Hur ser villkoren ut för företag som vill förändra världen?

Fredrik Josefsson | Hållbart företagande | 28 september 2016 |

Många svenska innovatörer och sociala entreprenörer jobbar hårt för att driva fram lösningar på globala samhällsutmaningar. Men hur ser deras förutsättningar och villkor egentligen ut?

Nyligen fokuserade Stockholm Tech fest på FN:s 17 globala mål under en dag, vilket du kan läsa mer om här. Riskkapitalisten och entreprenören Aurore Belfrage passade på att ställa två högst relevanta frågor: Hur lång tid får det ta att rädda världen? Och: Hur ska investerare definiera risk och när kan man förvänta sig en avkastning?

Det fick mig att funderat över vilka de svenska innovatörer och entreprenörer är, som försöker driva lösningar som ska bidra till att nå något av FN:s globala mål. Plus – hur ser riskkapitalister egentligen på sociala entreprenörer?

Läs mer: Guide: Vilka backar sociala entreprenörer?

Svenska företag löser globala problem

Det finns många intressanta svenska initiativ och företag vars arbete leder oss framåt mot FN:s globala mål. Målet om rent vatten och sanitet bidrar det prisbelönta företaget Orbital systems definitivt till. 

Deras teknik sänker vattenförbrukningen med 90 procent jämfört med en traditionell dusch. Samtidigt sjunker energiförbrukningen med 80 procent.

Under de senaste två åren har Orbital systems tagit in drygt 80 miljoner kronor i riskkapital för att finansiera sin internationella lansering framförallt i Kalifornien. Bland investerarna finns Niklas Zennström, Oriflame-familjen af Jochnick och Peter Enberg.

Vid en paneldebatt på IVA poängterade grundaren Mehrdad Mahdjoubi just vikten av att gå ut och möta kunderna så fort något är tillräckligt bra för att lämna labbet. Det är ett förhållningssätt som annars ofta saknas när ett forskningsresultat ska kommersialiseras.

Honung mot resistenta bakterier

Två andra spännande, unga svenska företag har tagit sig an ett av de största hoten mot FN:s hållbarhetsmål Hälsa och välbefinnande. Närmare bestämt den snabbt ökande spridningen av antibiotikaresistenta bakterier.

Forskarna Tobias Olofsson och Alejandra Vásquez upptäckte ett möjligt alternativ till antibiotika när de sökte svaret på varför honung har ett rykte om sig som folkmedicin. De fann att bin har en stor mängd mjölksyrabakterier med stor förmåga att döda andra bakterier. De bakterierna förs över och finns i färsk honung.

Genom sitt bolag Concellae kombinerar de modern forskning med folkmedicin samtidigt som de skapar kommersiella produkter som de säljer sedan många år. Finansieringen av sin forskning löser de delvis genom crowdfunding och har just avslutat sin första kampanj på Indiegogo där de fått in cirka 120 000 kronor.

System för snabbare antibiotika

Företaget 1928 Diagnostics angriper samma problem fast från ett annat håll. De utvecklar en programvara som processar svaren från patientens prover, med en databas över bakteriers gener. 

Systemet hjälper sjukvården att sätta in rätt antibiotika efter tolv timmar i stället som idag 48 timmar till två veckor.

Finansieringen har varit relativt lätt eftersom problemet är högprioriterat. Både Vinnova och Västragötalandsregionen och en nyemission har bidragit. De har också fått mycket stöd genom affärsacceleratorn Chalmers Innovation.

Läs mer: Finalisterna: ”Så fick våra projekt finansiering”

Tillbaka till just frågan om finansiering. Hur ställer sig svenska investerare till att finansiera möjliga lösningar på våra globala problem?

Sciety och Norrsken house

För entreprenörer med affärsinriktade lösningar inom just Hälsa och välbefinnande finns det
relativt unga Sciety, en form av crowdfunding-plattform för att investera och bygga affärer inom Life science och hälsosektorn.

Nyligen deklarerade dessutom Klarna-grundaren Niklas Adalberth att han ska öppna Norrsken house – en knytpunkt för sociala entreprenörer – med målet att bli ”Europas största hubb för en bättre värld”. Här vill Niklas Adalberth fokusera på de entreprenörer som genom ny teknik och digitalisering löser gamla men fortfarande aktuella samhällsproblem.

Från min horisont ser det ut som både lösningar och kapital finns men som alltid så krävs en kvalificerad matchning för att projekten ska utvecklas. Du som är social entreprenör, vilken hjälp behöver du och vad saknar du? Berätta gärna.

Intressanta tips och inspiration finns även via den nyligen lanserade Investpodden, som drivs av Ronja Koepke och Ted Elvhage. Missa inte heller Make it:s guide över aktörer som stöttar sociala entreprenörer.

Läs mer: Årets sociala entreprenör 2015 tipsar: Så får du in kapital