8 tips för företagare – så får du fart på din webbshop

Staffan Hedberg | Skapa lönsamhet | 14 april 2016 |

Det är kostnadseffektivt och ger dig tillgång till en marknad värd över 90 miljarder kronor. Men det finns fallgropar. Här är tipsen till dig som funderar på att starta butik på nätet.

Den svenska online-marknaden för varor och tjänster har på tre år ökat från 70 miljarder till över 90 miljarder kronor. Bara det senaste året var ökningen 12 procent och inget talar för någon minskning framöver, enligt rapporten E-handeln i Sverige.

Enligt E-barometern för 2015, av PostNord, ökade omsättningen för den svenska e-handeln i Sverige med 15 procent i fjol, vilket gör att den nu omsätter 50,1 miljarder kronor. E-handelns omsättning spås dessutom växa ytterligare 16 procent i år, vilket motsvarar en ökning med 8 miljarder kronor under 2016.

Lägg till försäljning till kunder i andra nordiska länder – exempelvis i Norge där man gärna handlar från svenska webbshoppar – och potentialen är ännu större ändå. Så här ser fördelningen ut mellan utländska marknader, för svenska e-handlare:
utlandsmarknader 2015

 
Vad beror den snabba ökningen på då, för Sveriges e-handlare? Dels är det vanligt att entreprenörer som redan har en fysisk butik även öppnar en digital, för att på så sätt nå fler kunder. Dels öppnar många entreprenörer rena e-butiker. Men det är inte bara konsumenters längtan efter ett större utbud som driver ökningen av e-handeln, även ett förändrat beteende ligger bakom. Kunderna känner sig helt enkelt trygga med att handla via nätet i dag, samtidigt som e-handlarna har blivit allt duktigare på att visa upp sina varor och skapa tillit.

Så här såg det ut när det gäller vilka varor vi svenskar handlade mest på nätet under 2015, enligt Post Nords rapport, E-barometern 2015:

Topp tio varor 2015

 

Tyvärr gör många fortfarande misstaget att starta en webbshop och sedan bara sätta sig ner och vänta på att kunderna ska komma. Det funkar dock inte så i dag, du behöver jobba lite för att synas. Men hur gör du då, för att komma igång? Arne Andersson, e-handelsspecialist på PostNord, har konkreta råd.

Här är 8 tips till dig som vill starta en webbshop:

1. Vad har du att komma med?
Fundera på vilka kunder du vill nå, vilket erbjudande du vill ge dem och vilket mervärde det skapar. Har du svaret på de tre frågorna har du kommit långt.

2. Testa
Det finns bra färdiga e-handelslösningar för mindre än 1000 kronor i månaden. Är du i valet och kvalet – testa. Det är ett förhållandevis billigt sätt att ta reda på om affärsidén håller och om varorna du tänkt sälja faktiskt attraherar dina kunder.

3. Mobilt är ett måste

Se till att din webbshop är anpassad för konsumenter som handlar via mobilen. Den mobila e-handeln går spikrakt uppåt. På tre år har andelen som handlat i en mobil enhet ökat från 16 till 42 procent.

4. Erbjud många olika betallösningar – och leveransalternativ
Olika kunder vill betala på olika sätt. Minimum är att erbjuda kortbetalning, men även faktura och direktbetalning via banken och Swish är något som många kunder efterfrågar. Svenska konsumenter vill dessutom kunna välja hur varor levereras när de handlar via nätet.

5. Skapa en relation
I en fysisk butik är det lätt att småprata, vara lyhörd och på sätt skapa en bra relation till kunderna. Att göra det är viktigt även på nätet även om det är svårare, men det går. Skapa en smidig process för kunden, var tillgänglig för frågor både per mejl och per telefon och håll vad du lovar så har du kommit långt.

6. Gör det enkelt för kunden
Presentera produkterna ordentligt och sätt ut tydliga priser – ju enklare du gör det för kunden desto troligare är det att de handlar av dig.

7. Marknadsför dig
Inget kommer av sig självt ens på nätet. Använd Google Adwords och liknande verktyg för att marknadsföra dig.

8. Tänk långsiktigt
Skaffa en webbshop som du kan växa med, som till exempel kan öka mängden produktkategorier utan problem.

Du som redan har en fungerande, lönsam e-handel – vilka är dina erfarenheter? Håller du med om tipsen ovan? Eller vilka är dina råd till andra företagare som är på väg att starta en webbshop?

Läs mer: Vilka två betallösningar krävs i din e-handel?