3 fällor – Så tappar du venture capital-proffsets intresse

Hitta finansiering | 27 mars 2018 |

Hon har Angry Birds-kapital i ryggen och letar efter nästa svenska tech-succé. Så här ökar du chansen att investeringar går till just ditt bolag. Och här är misstagen du vill undvika.
– Vi går in tidigt och investerar långsiktigt, säger Kerstin Cooley, medgrundare och partner på riskkapitalbolaget Moor.

Det svenska riskkapitalbolaget Moor grundades 2012 och har hittills investerat cirka 200 miljoner kronor ibland annat poddcastplattformen Acast, drönarbolaget Spotscale och 3D-scanningbolaget Volumental.

Snabbväxande scaleups fick nyligen chansen att lyssna på vad som ökar investerares intresse för deras bolag och när det är läge att jaga riskkapital från just Moor.

– Kan du bygga utan venture capital så gör det. Entreprenörer ska klara sig så länge som möjligt utan att ta in riskkapital. Då släpper du en stor del av bestämmandet i ditt bolag, konstaterar Kerstin Cooley.

Läs mer: Scaleup-entreprenörer: ”Så löser vi finansieringen”

Venture capital – för vem?

För den som ändå kommit fram till att kapitaltillskott behövs, är nästa steg att tänka igenom vilken finansiering som passar.

– Växer företaget mer än 100 procent per år – det vi kallar hypertillväxt – kan du gå till en venture capital-aktör. Om du inte har stadig tillväxt och om du inte har globala ambitioner och är det inte rätt väg för dig. Då bör du kika på andra typer av finansiering.

Innan nästa steg krävs det research, konstaterar Kerstin Cooley, för att ringa in vilket venture capital-bolag som kan vara rätt aktör för företaget.

– Vem verkar passa dig bäst? Titta på vilka bolag de investerat i tidigare, har de kompetens eller nätverk inom de område du verkar, förstår de din affär? Det är ingen idé att jaga investerare som ändå inte skulle investera i din typ av bolag, det slösar bådas tid. Personkemin måste också stämma. Ni ska sitta i samma båt länge.

Läs mer: Så klarar du betalningarna med en likviditetsbudget

Hur ser du helst att man tar kontakt?

– Det bästa sättet att få vår uppmärksamhet är om du har en referens, någon som rekommenderar dig till oss. Det är svårt att komma igenom bruset om du går via mejl eftersom vi får upp emot 1000 pitcher per år. Och jag kommer kanske ångra att jag säger det här men få knackar faktiskt på dörren här.

Vad vill du se i en inskickad pitch?

– Jag läser cirka 15-20 pitcher per vecka. Det bör vara max fem slides, med ett tydligt budskap på varje sida. Vision, team produkt, vilket problemet ni löser och hur du tänker använda pengarna är vad vi vill veta. Sälj din vision. Och våga lyfta kända risker eller utmaningar. Du bör fånga mitt intresse inom tio sekunder efter att jag öppnat pitchen. Fråga, överraska, engagera…

FAKTA / Sök INTE venture capital …
* … Om din företagsidé inte är stor nog eller internationellt skalbar.
* … Om ditt företag växer mindre än 100 procent per år.
* … Genom att bara mejla din pitch utan att se till att skaffa en rekommendation från en gemensam bekant. Eller chansa och knacka på dörren, lite old school.
* … Förrän du har rätt team på plats, eller om du inte kan visa bredden i ditt team. Det är tidskrävande att ta med alla grundare på pitchmötet men det lönar sig ofta.

Hur många bolag träffar ni per år?

– Vi träffar cirka 300 bolag per år. När vi väl ses har de flesta har med sig en presentation på cirka 20 sidor, mer på djupet. I slutändan investerar vi i cirka fem bolag per år.

Hur skiljer du vision från hallucination?

– I praktiken genom att ge en liten summa till att börja med, om vi tror på idén. Om entreprenörerna kan visa framsteg får de mer pengar.

Berätta om ett vanligt misstag hos entreprenörer?

– En del förväntar sig hjälp med allt – design, teknik och så vidare. Vi backar upp med pengar, kunskap och kontakter men du gör fortfarande jobbet själv.

Läs mer: Lån och leasing: Hur kan företaget finansiera investeringar?

Vad letar du efter när du möter entreprenörer?

– En idé som är stor nog, som är globalt skalbar. Men det är egentligen sekundärt. Teamet är ännu viktigare. Kan du attrahera andra som är smartare än dig, som kompletterar dig? Jag vill se passion, uthållighet och att ni är anpassningsbara. Någon i teamet måste också vara en gnutta galen.

Kan du ge exempel på när du tappat intresset?

– Ett gäng som ville skapa en online-secondhandshop för kvinnor. Grundarteamet bestod av fyra män. De förstod inte alls min fråga om behovet av en kvinnlig medgrundare. Vi hade helt olika syn där. Det var inte intressant för oss att investera.

Läs mer: Dags för expansion – så hittar du finansiering!

Fler saker att undvika?

– Ibland är det mer uppenbart än andra gånger att ett bolag verkligen kommer att bli ett Amazon och bli uppköpt. Men prata om en exit när du är i starten, fokusera bara på att bygga ett bra företag.

Berätta om några som imponerat.

– Ett bolag kom med alla sina fem grundare på sin pitch nyligen. Det är såklart tidskrävande men de visade upp bredden i sitt team och övertygade oss. Även om du inte är ett stort grundarteam så måste du övertyga investeraren om att du kan rekrytera och få med dig riktigt bra människor på resan, det är en av de viktigaste kvaliteterna hos en grundare.

Hur ser du på nya initiativet 17 för att få fler kvinnor att bygga storbolag i Sverige?

– Vi behöver fler scaleups överlag som stannar kvar i Europa när de växer. Och vi behöver definitivt fler kvinnor som står bakom stora bolag så alla initiativ som verkar för det är bra.

Skriv en kommentar

Vi ber dig som lämnar kommentarer att respektera svensk lag, särskilt med hänseende på personuppgiftslagen. Genom att registrera dig för att lämna kommentarer samtycker du till att vi behandlar dina personuppgifter enligt personuppgiftslagen

  • (will not be published)

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>