”Stor genomslagskraft med influencers”

Steget före | 8 september 2016 |

Christopher Holmerin, vd för Tailsweep, har arbetat länge i mediebranschen, men har aldrig sett så stor genomslagskraft som med influencers.

Företagare som vill börja jobba med så kallade influencers, för att marknadsföra sin produkt eller sina tjänster, kan numera vända sig till en rad influcencer-agenturer som vuxit fram de senaste åren, såsom Cube, United Influencers, Perfectly eller Tailsweep.

christopherChristopher Holmerin, vd för Tailsweep som samarbetar med några av Nordens mest kända influencers, konstaterar att han aldrig sett så stor genomslagskraft som med influencers.

– Om någon du litar på rekommenderar något så är du benägen att följa det rådet och det kan leda till att en produkt blir slutsåld. Effekten blir stor och dessutom direkt mätbar. Många kända influencers har fler följare än de stora mediehusens tidningar och tv-kanaler, vilket ger en otrolig räckvidd.

Trovärdigt med rätt val

Med rätt taktik går det med andra ord att göra en produkt känd på marknaden snabbt och på ett förtroendefullt sätt. Ett vanligt nybörjarmisstag är dock att välja fel influencer.

– Gör analysen först! En inredningsbloggare kanske har skrivit att de inte tycker om Ikea och då är det väldigt dumt att gå med en Ikea-kampanj just där, det blir inte trovärdigt, säger Christopher Holmerin.

Han tillägger att det inte heller blir bra att lägga kampanjer för närbesläktade varumärken hos samma influencer.

Läs mer: Hur fungerar marknadsföring via influencers?

Rätt kanal för budskapet?

Ytterligare en aspekt att fundera på är i vilken kanal du vill gå, för att nå ut med din produkt eller tjänst, tipsar Daniel Troyse, Head of Influencers på Tailsweep.

daniel2– En blogg är bra om man vill visa mycket bilder och skriva längre texter. Därefter plussar man på med andra kanaler för att sprida budskapet och skapa trafik. Snapchat kan man använda för teasers, där försvinner budskapet efter 24 timmar, så den kanalen kan skapa intresse och mystik kring en produkt.

Oavsett om du tar hjälp av en influenceragentur eller inte finns det fyra grundtips för att lyckas med influencer marketing.

4 TIPS – SÅ JOBBAR DU MED INFLUENCERS

1. Gör din research. Vilka skriver om din bransch, dina produkter? Finns det någon som redan är positivt inställd.
2. Hur ser din målgrupp ut? Vad är de intresserade av? Kan du finna någon ”perfect match”?
3. Ta kontakt med de profiler du tycker passar bäst. Var intresserad och berätta vad du gillar med deras blogg. Visa respekt för deras jobb som influencer. Förvänta dig ingen gratisreklam.
4. Bidra med bra material; texter, länkar och bilder. Detaljstyr inte kreatören.