Growth-o-meter: Så accelererar du företagets tillväxt

Skapa lönsamhet | 28 juni 2017 |

Med hjälp av growth-o-meter-metoden kan du se till att ditt bolag växer snabbare.
– Ofta vet du som vd precis vad som borde göras – alltifrån försäljning till marknadsföring eller internationalisering – men du hinner bara inte göra det, säger Mahesh Kumar, vd på Result som hjälper företag att växa.

Företaget Result, grudnat av Ola Ahlvarsson, har hjälp till i över 300 internationaliseringsprojekt sedan starten 1999, inklusive Blocket och Googles process.

Result står också bakom entreprenörshuset Epicenter i Stockholm, som fokuserar på snabbväxande så kallade scaleups. All ackumulerad kunskap har resulterat i growth-o-meter-metodiken, som den som är i Almedalen kan höra Mahesh Kumar berätta om under ett föredrag nu på måndag 3 juli.

Då viks en hel eftermiddag för frågan om hur man egentligen lyckas bygga dagens – och framförallt morgondagens – snabbväxande tillväxtbolag.

Läs mer: Experttips: Så sätter du ihop ditt företags styrelse

Få startups är riktigt stora efter fyra år

Mahesh Kumar poängterar att det är för brett att tala om tillväxtföretag generellt. Hur ser startfältet ut?

– Det är en bråkdel av startups som i slutändan skapar sysselsättning och skattekronor. Bara 4 procent av de företag som startas i Sverige omsätter fem miljoner kronor tre år efter sin start. Ännu färre, 0,4 procent av företagen, omsätter 100 miljoner kronor efter fem år, konstaterar han.

Enligt Mahesh Kumar beror det på flera faktorer:

* En hel del företag saknar rätt verktyg för att växa.
* Andra har i tillväxt i tankarna men saknar ett kontinuerligt mindset att experimentera och prova nya vägar framåt.
* Många saknar en strategi och går istället på ren vilja och beslutsamhet hos entreprenören själv, eller teamet, för att gå från intäkter på noll kronor till 40-60 miljoner kronor.

Läs mer: E-handelsproffset: ”Nu har vi nått miljardvallen”

Värdet av att addera en strategi

– Det blir otroligt mycket lättare att driva tillväxt när du adderar en stark tillväxtstrategi för ett företag som redan har en produkt som marknaden vill ha. Och det är precis vad growth-o-meter-metodiken gör, säger Mahesh Kumar.

Hans fokus ligger på scaleups – företag som har sett att deras idé fungerar, nu vill de veta ”hur tar jag den till olika marknader?”.

– Visst, utan startups, inga scaleups. Men utan scaleups, ingen framtida välfärd. Scaleups är den absolut viktigaste gruppen av företag, som våra politiker samtidigt kan absolut minst om. Det har inte riktigt funnits någon som fokuserat på att hjälpa scaleups. Men där har nylanserade Greenhouse tagit ett viktigt steg för att fylla tomrummet, säger Mahesh Kumar.

Läs mer: Silicon Valley-gurun: 3 viktiga steg för scaleups

Olika tillväxtprogram i metoden

Mer konkret då? Growth-o-meter-metodiken består av att du som scaleup-entreprenör tar hjälp via olika tillväxtprogram där externa experter hjälper till. Du kan dels delta på growth event, dels kan du söka till mer fördjupande growth labs.

Ett antal growth event och growth labs har hållits under våren – i Stockholm, Göteborg och Lund. Ett growth lab pågår under sex veckor och för att delta ska du ha en tillväxt i bolaget så att du helst omsätter över 20 miljoner kronor, samtidigt som ditt företag fortfarande växer.

Entreprenörer deltar en förmiddag per vecka, tillsammans med andra scaleup-företagare. Men varje företagare har sitt eget fokus.

– Vi utgår ifrån konkreta behov. Är det onlinemarknadsföring som är viktigast nu? Internationaliseringen? Eller självledarskap – hur du ska klara pressen och stressen? En rad experter inom olika områden backar upp deltagarna. Men det är upp till dig om du lyckas. Den som söker måste vara dedikerad och beredd på hårt jobb, säger Mahesh Kumar.

 

 

 

 

 

I starten av ett Growth lab skattar varje entreprenör sig själv: hur bra är jag inom olika områden plus hur viktiga är olika områden för mig, för att växa? Varje vecka presenterar deltagarna sina framsteg för kollegorna och får feedback. I slutet skattar varje person hur mycket bättre de blivit.

– När folk fattar att de i grund och botten blockat tid för att göra det som de vet att de borde, för att öka tillväxten, ja då brukar folk bli euforiska.

Prenumerera på Make it!

Skriv en kommentar

Vi ber dig som lämnar kommentarer att respektera svensk lag, särskilt med hänseende på personuppgiftslagen. Genom att registrera dig för att lämna kommentarer samtycker du till att vi behandlar dina personuppgifter enligt personuppgiftslagen

  • (will not be published)

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>