Så lyckas Dagmar öka omsättningen varje år

Skapa lönsamhet | 31 oktober 2016 |

Branschen är stentuff och affärsmodellen komplex. Men för modeundret House of Dagmar pekar tillväxtkurvan stadigt uppåt.
– Under 2015 ökade vi omsättningen på den svenska marknaden med 40 procent, säger bolagets vd Karin Söderlind som här delar med sig av en entreprenörsresa med både toppar och dalar.

Det har hunnit gå drygt tio år sedan Karin Söderlind startade House of Dagmar tillsammans med sina systrar Kristina Tjäder och Sofia Wallenstam. Och mycket har hänt inom modebranschen sedan dess, inte minst synen på stil, trender och design.

House of Dagmar_karin-soderlind– Vi trodde starkt på vår idé när vi startade, vi ville att House av Dagmar skulle vara ett varumärke som stod för hög kvalitet, däremot var vi var osäkra på om den svenska marknaden var mogen, säger Karin Söderlind. Då runt 2005, var det nämligen internationella märken som var i ropet och vi siktade därför på att gå internationellt ganska omgående.

Bra tajming för satsning

Men House of Dagmar lyckades tajma en brytningstid då intresset för svensk design och viljan att betala för kvalitet började gro, inte minst i den målgrupp som Dagmar vänder sig, till. Den medvetna, självständiga kvinnan, ofta mitt i karriären. En kvinna som ställer höga krav.

Prenumera på nyhetsbrevet Scale up!

– Det är självklart en utmaning att leva upp till, att våra plagg ska hålla länge, både vad gäller kvalitet och stil, samtidigt som modegraden måste vara hög, säger Karin Söderlind. Vår mission är att de kvinnor som klär sig i Dagmar ska känna sig empowered, oavsett socialt sammanhang.

Fakta/

Karin Söderlind

Ålder: 49 år
Familj: Tre barn, 20 år, 18 år, 16 år.
Intressen: Tränar gärna – tennis, yoga och styrketräning, bland annat. Och umgås med familj och vänner.
En mission som lyckats väl hittills, varumärkeskännedomen är hög och då inte bara hos en modeelit utan i betydligt bredare lager, en medveten strategi för Karin och hennes systrar. Så pass att man gärna väljer helt andra arenor än de gängse, för att hämta inspiration men också nå ut och synas i sammanhang som kanske inte är alldeles uppenbara.

– Vi befinner oss gärna i en kontext av kultur, från balett och konst till populärkultur och film. Nyligen släppte vi en mellankollektion, en så kallad capsule där vi återvänder till Twin Peaks, kultserien från 90-talet, berättar Karin Söderlind. Men även Ingmar Bergman har tidigare fått sätt avtryck liksom Cullbergbaletten samt flera svenska konstnärer där bland annat Mattias von Arkel tog fram ett unikt mönster åt oss.

Kreativitet en utmaning i sig

Kombinationen kreatör och entreprenör rymmer många möjligheter men häri ligger också en stor utmaning, menar Karin Söderlind.

– Det är så lätt att låta kreativiteten dra iväg, att man tappar fokus istället för att successivt bygga en lönsam affär kring själva grundidén. Vi har flera gånger valt att ta ett steg tillbaka vilket kanske inte känts särskilt glamoröst, men visat sig vara rätt beslut på sikt. Inte minst i en bransch där affärsmodellen är oerhört komplex, där det kan dröja upp till två år innan du vet om de pengar du satsat, bär frukt.

Läs mer: Klubben – skräddarsytt initiativ stärker framgångsrika bolag

I dag är lönsamheten i bolaget god och omsättningen ökar för varje år, men precis när verksamheten kommit igång några år efter starten var man på god väg att lägga ned.

– Vi var mitt i en lågkonjunktur 2008 samtidigt som jag och mina systrar jobbade dygnet runt. Till slut insåg vi att vi var tvungna att in nytt kapital och släppa en del av ägandet. Pengar som användes främst till att nyanställa så att vi kunde öka från två till fyra kollektioner per år, berättar Karin Söderlind. Satsningen visade sig vara lyckosam och redan året efter ökade vi omsättningen med 80 procent.

Vd-rollen inte självklar

Karin Söderlind tog över vd-rollen i House of Dagmar för tre år sedan. Tanken var initialt att fortsätta på den tidigare inslagna vägen, att rekrytera externt när förra vd:n slutade, men denna gång var det svårt att hitta den kraft man sökte.

– Till slut fick jag frågan från mina systrar och faktum är att det har fungerat bättre än jag själv trodde. Inte minst tack vare att vi har byggt en nära relation med vår styrelse.

House of Dagmars styrelse är i mångt och mycket Karin Söderlinds bollplank och mentorer. Här hämtar hon mycket stöd, men får också värdefullt mothugg.

Läs mer: Dubbla omsättningen – succé-vd:ns bästa tips

Karin Söderlind är i dag inte medlem i något externt nätverk, men har regelbunden kontakt med andra vd:ar i branschen för att bolla idéer och utbyta erfarenheter. Hon är inte främmande för att framöver söka sig till andra sammanhang av kvinnliga entreprenörer och ledare, för att vidga perspektiven.

Skriv en kommentar

Vi ber dig som lämnar kommentarer att respektera svensk lag, särskilt med hänseende på personuppgiftslagen. Genom att registrera dig för att lämna kommentarer samtycker du till att vi behandlar dina personuppgifter enligt personuppgiftslagen

  • (will not be published)

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>