Hur fungerar marknadsföring via influencers?

Steget före | 20 mars 2017 |

Influencer marketing är det senaste – och hetaste – inom marknadsföring. Gör rätt och nå en dedikerad målgrupp på ett effektivt sätt med influencers.

Under tidigt 90-tal kom den första bloggen och fenomenet spred sig som en löpeld. I början av 2000-talet finns det statistik som visar att det då startades cirka 120 000 bloggar om dagen (!).

Alla bloggare har inte med automatik transformerats till influencers. Influencers är de som under många år, med intressant material, systematik och hårt arbete, byggt upp en relation med en trogen grupp följare. När profilen gillar något, gillar följarna det oftast också, ungefär som att få råd av en god vän.

Värdet av influencer marketing

Linda Hörnfeldt, själv bloggare sedan många år, är grundare av Better Bloggers som är Sveriges yrkesnätverk för bloggare.

– Man ska inte arbeta med influencers bara för att det är hetast just nu, utan för att man inser värdet av det och för att det passar ens produkt, säger Linda Hörnfeldt och fortsätter:

– Börja med att kolla om någon skrivit om dina produkter redan – har du något ”fan”? I så fall kan det vara ett bra tillfälle att inleda ett längre samarbete. Då finns redan en person som är positiv.

Läs mer: ”Stor genomslagskraft med influencers”

Relevant för varumärket

Linda Hörnfeldts råd är också är att inte vända sig till de mest kända. Det blir i de flesta fall väldigt dyrt. Nyckelordet här är relevans.

– Hitta rätt person för just ditt varumärke, det kan vara någon som inte har massor av följare utan som är väldigt nischad. Vill du sälja in ekologisk tvål är det bättre att välja en person som bloggar om ekologisk hudvård, än att välja en av de mest kända bloggarna. Räckvidden där är stor, men det kostar mycket och man skjuter många ”lösa skott”.

Två sätt att jobba med influencers

Det finns två tillvägagångssätt. Du kan skicka ut ett produktprov utan krav på motprestation eller köp en reklamplats hos en influencer och ha en dialog om vad ska skrivas, vilka bilder som ska visas och så vidare.

– Man är inte garanterad ett inlägg om man skickar ut ett produktprov. Jag tycker man ska tänka så här: vad kostar det här provet? Förväntar du dig att få en reklamplats för den summan?

Det gör ingenting att man inte har koll på hur allt fungerar, menar Linda Hörnfeldt, det viktigaste är att man respekterar kreatören och kanalen.

– Gör din research och ta sedan kontakt. Mejla och berätta att du gillar bloggen och att du vill inleda ett samarbete. Be om en offert.

Undvik vanlig fallgrop

Ett stort misstag är att värdera kanalerna och personerna för lågt.

– Det här är inte som att gå till en dagstidning och lägga ett skambud på en annonsplats, det här är personligt. Bloggare pratar dessutom med varandra, så det är väldigt enkelt att få ett dåligt rykte om man inte sköter sig, menar Linda Hörnfeldt.

Det går alltså utmärkt att göra egen research och leta upp den eller de profiler som passar med den produkt man vill marknadsföra. Har man en större budget går det att vända sig till en influcencer-agentur, som till exempel Cube, United Influencers, Perfectly eller Tailsweep.