Joceline Akgün: ”Jag vände mig tidigt till en pr-byrå”

Skapa lönsamhet | 13 april 2017 |

– Största hindret hittills är att digitalisera en traditionell bransch som ogärna vill utvecklas, säger Joceline Akgün, som driver Creative Headz – en hårsalongskedja i Stockholm.  

När du fick företagsidén, vad var det första du gjorde?
– Min syster Nathalie Akgün grundade Creative Headz och jag har varit med och byggt upp kedjan, från en salong till fyra salonger på fyra år. Det första jag gjorde var att börja strukturera upp bolaget, utvärdera och byta våra samarbetspartners, så att det gick mer i linje mot den riktningen vi ville uppnå. Jag vände mig även till en pr-byrå som kunde hjälpa oss kommunicera vår nya strategi och målbild. Det är viktigt att ha rätt kommunikation kring ditt varumärke.

Läs mer: Experttips: Så blir du attraktiv som leverantör och partner

Hur har du hittat finansiering? 
– Finansieringsbiten har vi i stor utsträckning stått för själva, med lite hjälp av vår samarbetspartner Redken som agerat lånebank. Vi hade dessutom redan ett bra cashflow i våra andra, befintliga bolag.

Vilket har varit det största hindret och hur har du tagit dig förbi det? 
– Det största hindret hittills är att digitalisera en traditionell bransch som ogärna vill utvecklas. Frisörerna har svårt att ta till sig att de måste marknadsföra sina arbeten digitalt då de är konstnärer och konst ska helst prata för sig självt och inte behövas marknadsföras.

Hur löser du den biten?
– Jag jobbar dagligen med att visa mina frisörer vikten av att kommunicera sitt arbete på rätt sätt i rätt kanaler, och då de ser att de får ett större kundflöde in på salongerna tack vare denna kommunikation så blir de mer benägna till att vilja ändra sitt förhållningssätt till de nya medierna.

Läs mer: Klubben – skräddarsytt initiativ stärker framgångsrika bolag

Vem har stöttat dig eller lärt dig mest på vägen, med företaget?

– Då Creative Headz är ett familjeägt bolag har vi syskon i bolaget kunnat nyttja varandras expertis och funkat som bollplank åt varandra. Jag har även mentorer som har hjälpt mig utvecklas som företagsledare.  Viktigt också att man har förebilder att se upp till i sin bransch eller andra för att utveckla sin motivation till att vilja mer.

Vilka är ditt bästa tips till andra som nyss startat företag?
– Det är viktigt att ha en bra grundstruktur i bolaget och en tydlig rollfördelning, med rätt person på rätt plats. Plus: Ha tydliga mål. Se till att du vet vad du jobbar mot så att du inte springer åt alla håll, eller låter dig påverkas av vad andra tycker. När möjligheter börjar öppnas upp, fundera på om det är i linje med det du vill uppnå med företaget. Tänk igenom saker två gånger innan du säger ja till något, så att det finns en tanke med allt du gör.

Fler lärdomar som den som just startat ha kan nytta av?
– Det är viktigt att känna till dina begränsningar. Ta ett steg tillbaka och anställ eller hyr in rätt person för ett visst arbetsområde. Det är mycket bättre att du gör det som du är bäst på, än att du försöker göra allt lite halvbra.

Läs mer: Så lyckas du med ditt företag – råden från superentreprenörer

Prenumera på nyhetsbrevet Scale up!

Skriv en kommentar

Vi ber dig som lämnar kommentarer att respektera svensk lag, särskilt med hänseende på personuppgiftslagen. Genom att registrera dig för att lämna kommentarer samtycker du till att vi behandlar dina personuppgifter enligt personuppgiftslagen

  • (will not be published)

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>