Därför kraschar företag: 4 vanligaste felen första året

Skapa lönsamhet | 27 juli 2017 |

Ungefär hälften av alla företag som startas i Sverige försvinner inom loppet av ett år, ofta på grund av ungefär samma misstag. Vilka då? Founder institutes Joel Sunnehall listar de fyra vanligaste fällorna.

Startup-acceleraton Founder institute, med bas i Silicon Valley, har nyligen etablerat sig i Sverige. Målet är att sporra fler att bli tech-entreprenörer, via ett 14 veckor långt utvecklingsprogram och ett antal mentorer som själva är vd:ar och grundat företag.

I våras gick startskottet för en första programomgång, med 24 deltagare som blev klara lagom till sommaren.

Läs mer: Founder Institute-coachen: 7 viktiga steg för en startup

Start för ny entreprenörskull i oktober

I höst har nya blivande entreprenörer chansen att gå det som numera utvecklats till ett 16-veckors program, med start 3 oktober. Här kan du läsa mer om utbildningen och flera seminarier med start i augusti.

– Vi kommer att ta emot några fler nu, uppemot 30 personer, säger Joel Sunnehall som driver Founder institute i Sverige, tillsammans med två kollegor, via sitt bolag Desifer.

Founder institutes program riktar sig till den som redan har 7-8 års arbetslivserfarenhet, som nu vill starta eget.

– Vi riktar oss framförallt till blivande techentreprenörer, även om det är en ganska bred och oprecis definition. Men exempelvis idéer om att starta en restaurang är inte rätt för just det här programmet. Tänk företag som blir omskrivna på bland annat Breakit, säger Joel Sunnehall.

Läs mer: Från idé till företag på 14 veckor – med Silicon Valley-acceleratorn

Program för blivande techentreprenörer

– Du ska helst också ha en tydlig bild av ett kundproblem som du skulle vilja lösa och en idé för hur lösningen kan se ut. Under programmet får du hjälp att utveckla din affärsidé av mentorer som själva är erfarna entreprenörer, tillägger han.

Programmet syftar till att skapa bolag som står på en stadig grund och därmed ges bästa förutsättningar för överlevnad och framgång. Ungefär hälften av alla företag som startas i Sverige försvinner inom loppet av ett år, ofta på grund av ungefär samma misstag.

Vilka är de då, de vanligaste fallgroparna? Så här svarar Joel Sunnehall.

Läs mer: Supercoachens 3 tips – Så går du från idé till bolag

4 vanligaste felen en startup gör första året

1. Glömmer kunden. Speciellt om du är techorienterad, har du ofta en tendens att bli uppslukad av en lösning och en viss teknik som du är passionerat intresserad av. Till exempel AI och blockchain är heta just nu. Men vad behöver kunden? Och är din lösning bättre än andra konkurrerande lösningar? Det gäller att validera din lösning. Så kallad customer developement är något som vi repeterar med en dåres envishet genom hela programmet.

2. Inte beredd att satsa. Många underskattar vilken enorm insats som krävs för att etablera en verksamhet. Att ta något från idé till ett bolag som har intäkter. Det krävs att du är villig att göra ganska stora uppoffringar. Det är en extrem hajp kring entreprenörskap i dagsläget. Alla är inte lämpade eller har inte förutsättningarna där de är i livet.

Läs mer: Så lyckas du med ditt företag – råden från superentreprenörer

3. Frågar kunden för sent. Att börja produktutveckla för tidigt, utan att validera produkten mot kunderna är ingen bra idé. Sök feedback kontinuerligt och så tidigt som möjligt. Först på idébasis, sedan när du har en skiss och därefter på första produkten eller prototypen. Många låser tvärtom in sig på kammaren. Det leder ofta till lite missriktad energi och att du misstolkar vad kunderna vill ha.

4. För kortsiktig buffert. De flesta brukar underskatta tiden tills kassaflödet är positivt och tills de kan ta ut en hygglig lön. Det är inte alltid så glamouröst att vara entreprenör.Hur löser du finansieringen? Ha planen klar för dig, oavsett om det gäller externt kapital eller så kallad boot strapping, där du lever på egna besparingar och väldigt mycket nudlar. Du behöver ha en buffert för en längre tid än du tror.

Prenumerera på Make it!

En kommentar

  1. Johan Peters skriver:

    Vi har ofta en allt för stor övertro på produkten, affärsidén med mera. Att starta och driva företag handlar om att åka Vasaloppet om och om igen. Det är inte spurtpriset i Smågan som är avgörande utan förmågan att vara uthållig oavsett motgångar längs spåret.

Skriv en kommentar

Vi ber dig som lämnar kommentarer att respektera svensk lag, särskilt med hänseende på personuppgiftslagen. Genom att registrera dig för att lämna kommentarer samtycker du till att vi behandlar dina personuppgifter enligt personuppgiftslagen

  • (will not be published)

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>