Locker room talk: SM-mästare förebygger machokultur

Steget före | 15 maj 2017 |

Årets SM-vinnare i Ung företagsamhet är Locker room talk. En artikel om en gruppvåldtäkt blev startskottet för Shanga Aziz, 19 och Rogerio Silva, 18 från Finspång. De kläckte idén som idrottsklubbar över hela landet nu nappat på, för att prata attityder och värderingar med unga killar.

Nu är Årets UF-företag korat, som också representerar Sverige i EM i Bryssel i juli. Den vinnande företagsidén tog form efter att gymnasieeleverna Shanga Aziz och Rogerio Silva berörts av nyhetsrapporteringen kring en gruppvåldtäkt. Efter intervjuer med 100 kvinnor om diskriminering och förtryck var ett problem inringat: killar i grupp – och en machoattityd som ofta växte fram via grupptryck.

Ungefär i samma veva läckte inspelningar ut med Donald Trumps uttalande ”grab them by the pussy”, som han försvarade med att det var ”locker room talk”.

”Locker room talk” istället för vanliga föreläsningar

Shanga Aziz och Rogerio Silva skissade på ett koncept för sitt skolföretag Locker room talk UF, via Ung företagsamhet, för att ta sig an problemet. Via Riksidrottsförbundet har de hittills besökt lag i 70 olika idrottsklubbar runtom i Sverige, för att diskutera attityder med killar 10-14 år.

– Vi är till exempel med i 20 minuter före träningen och värmer upp med laget, vid åtta olika tillfällen. Vi pratar om hur det kan låta i omklädningsrummet och diskuterar värderingar, samtidigt som vi utbildar ledare. Vi tror mycket mer på den här formen än på klassiska föredrag eller föreläsningar, berättar Shanga Aziz som även korades till Årets unga ledare, tillsammans med företagskollegan Rogerio Silva (till höger på bilden).

De tränar själva ett fotbollslag i ett år nu, för att få ännu fler insikter och lära sig mer som de kan ha nytta av i Locker room talk:s verksamhet. Samtidigt värvar duon fler ledare till företaget för att utöka lagbesöken. Företaget ska under sommaren omvandlas från att vara ett övningsföretag inom Ung företagsamhet till ett bolag.

Samtida, snabbfotade – och klockrena representanter i EM

Företagsidén har redan fått en hel del uppmärksamhet i media, redan innan SM-vinsten, som årets UF-företag. I sin motivering lyfter juryn fram Shanga Aziz och Rogerio Silvas förmåga att kunna gripa tag i och ruska om mottagaren och deras väloljade samarbete. ”UF-företaget är samtida, arbetar snabbfotat och är klockrena förebilder för Sverige till EM”, konstaterar juryn.

Snart får duon ännu mer rampljus. I Riksidrottsförbundets kommande skrift En inkluderande idrott, finns Locker room talk:s metoder med som ett gott exempel.

– Många företag har också hört av sig till oss och vill att vi kommer och pratar värderingar. De kanske är verksamma i en bransch där det förekommer en viss jargong. Och vårt mål är att ta betalt för företagsföredragen medan vi fortsätter att jobba med barns idrottslag utan avgift.

Prenumerera på Make it!

Skriv en kommentar

Vi ber dig som lämnar kommentarer att respektera svensk lag, särskilt med hänseende på personuppgiftslagen. Genom att registrera dig för att lämna kommentarer samtycker du till att vi behandlar dina personuppgifter enligt personuppgiftslagen

  • (will not be published)

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>