Proffstipsen: Så lyckas du med din lansering

Skapa lönsamhet | 15 januari 2018 |

Du behöver varken en fet kampanjbudget eller dyra reklambyråer för att lyckas med en lansering. Snarare ett briljant team, målgruppsanalyser på djupet och ett brett nätverk. Ida Garamvölgyi som nyligen startat – och framgångsrikt lanserat – sitt rekryteringsföretag Urban Urban har tipsen för en smart lansering.

Uban Urban är inte Ida Garamvölgyis första bolag i rekryteringsbranschen. Hon har tidigare startat GLM Rekrytering och är delägare i rekryteringsföretaget Workmint. Med Urban Urban ville hon ta det hela ett steg längre; skapa en nytänkande verksamhet som är starkt förankrad i kundernas faktiska behov. Som 35-åring har hon redan hunnit vara entreprenör i snart ett decennium . 

3 tips för en lyckad lansering
1. Innan du trycker på lanseringsknappen, se till att ha en genomtänkt landnings-/hemsida. Den ska inte bara vara snygg utan också uppmana besökaren att agera.
2. Lär känna din målgrupp och sätt en strategi för lanseringen. Utgå från nyhetsvärde när du söker pr och undvik fokus på att marknadsföra din tjänst/produkt. I ett nystartat bolag är din personliga story intresseväckaren.
3. Våga fråga ditt nätverk om hjälp. Fråga vänner, tidigare kollegor och bekanta om tips. Med kreativitet och bra research kan du lyckas utan en fet lanseringsbudget.
– Viktigast lärdomen hittills är att man kan vara sig själv. Det duger fint. Jag skulle bara må dåligt av att använda armbågarna för att ta mig fram. Mitt motto är snarare ‘kill them with kindness’, säger Ida Garamvölgyi.

Avvaktade med lansering

Hon startade Urban Urban ett par månader innan hon valde att lansera officiellt.

– Den här gången ville jag verkligen, redan från början, sätta en struktur för bolaget. Jag ville färdigställa alla visuella delar innan vi lanserade, som namn, hemsida, logga och produktblad. Jag ville vara helt klar med affärsmodellen och jag tog också in hjälp utifrån för att formulera ägardirektiven. Även om jag är ensam ägare nu så blir vi förmodligen fler framöver. Jag hade också hunnit bygga ett superteam och vi hade jobbat en tid med riktiga uppdrag.

Vad valde ni för vägar i lanseringen?

– Vi hade en begränsad budget så vi bestämde oss för att kombinera lanseringen med att söka efter nya medarbetare, och göra det genom sociala medier. När det gällde personal så visste vi vilka kompetenser och personlighetstyper vi sökte och hade en idé om var vi bäst skulle nå dem. Vi valde främst att gå ut i våra egna nätverk på Facebook och Linkedin, kompletterat med några få utvalda Facebook-grupper, som till exempel “Heja Livet”.

Läs mer: 5 superskills: Så klarar du bättre av stress och ständig förändring

Hur gick det?

– Det gick jättebra! Vi har hittat precis rätt medarbetare och båda kommer från gruppen där vi valde att annonsera tjänsterna. En kommer hit och skriver på papper idag och den andra tackar förhoppningsvis ja senare i veckan.

Läs mer: Så tar du ditt företag förbi de 5 vanligaste tillväxthindren

I lanseringen har ni använt era kunder som referens. Hur då?

– Det var också en del i att vi varit igång ett tag innan vi lanserade. Vi hade hunnit jobba med ett antal uppdrag och när vi frågade några av våra kunder om de ville ställa upp som referenser tackade alla ja. Och de hade så mycket fina saker att säga om oss att vi nästan blev gråtfärdiga. Det var ju liksom den första riktiga domen över vårt jobb. Referenserna använder vi idag på vår hemsida. De ger en bra tyngd och visar för framtida kunder att vår affärsmodell verkligen fungerar.

Läs hela intervjun och fler lanseringstips här på Getstarted.seb.se

Prenumera på nyhetsbrevet Scale up!

Skriv en kommentar

Vi ber dig som lämnar kommentarer att respektera svensk lag, särskilt med hänseende på personuppgiftslagen. Genom att registrera dig för att lämna kommentarer samtycker du till att vi behandlar dina personuppgifter enligt personuppgiftslagen

  • (will not be published)

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>