Ted Valentin: ”Så bygger du upp ett mobilt företag”

Skapa lönsamhet | 13 mars 2017 |

Mobilt företag: Hur skapar du ett företag som inte är begränsat av geografi, som du lika gärna kan driva från Tokyo som Berlin? Serieentreprenören Ted Valentin vet. 

Cafékartan, sushikartan, restaurangkartan och Tripbirds – sajterna med Ted Valentins signatur har de flesta och talas om surfat in på någon gång. Webbentreprenören har gjort det många drömmer om; rest jorden runt och samtidigt tjänat pengar på det han tycker är roligt.

Ted Valentin började sin karriär i 2003 då det knappt fanns wifi och det fortfarande var ganska nytt att sitta med sin laptop på kafé och jobba. Efter att ha byggt sin första hemsida, Tidningsbutiken.se – en tjänst som sålde tidningsprenumerationer till studenter – drev han de följande tio åren sitt mobila företag från kaféer runtom i värden.

Läs mer: Venture capital-rekord: Så får du del av kapitalet

Från Sydkorea till Malaysia med mobilt företag

Som en onemanshow, utan anställda, flyttade han från San Fransisco till Sydkorea och Malaysia och stannade så länge han kände för det på varje plats.

FAKTA/ Teds tips – Så bygger du ett mobilt företag
1. Kom igång.
90 procent kommer inte över den initiala tröskeln. Hitta det som får dig att komma igång, som en kurs eller ett hackaton.
2. Börja så smått. Starta med mindre, tydligt avgränsade projekt och gör saker snabbt. Sätt deadlines. Gör du det så har du råd att misslyckats en, två, eller tre gånger. Sedan kan du göra större och större projekt.
3. Snöa inte in på detaljer. Det funkar inte att vara perfektionist. Sätt dig på ett coworking-ställe så har du stor chans att få det bollplank och pepp du behöver för att hitta ditt fokus, om du tappar det.
4. Fokusera på rätt saker. Vänta med att registrera ditt varumärke tills du får din första kund eller när du ska skicka din första faktura.
5. Testa din idé. Skicka ett mejl till dem du vill ska köpa produkten, innan du byggt den. Lägg upp annonser på Google och se hur många klick du får. Eller skapa en landningssida och se hur många som lämnar sin mejladress.
– Att vara fri har alltid varit min målsättning, säger han. När jag var yngre så betydde det att ha världen som arbetsplats, men numera innebär frihet något annat för mig.

Som trebarnspappa handlar det i dag om frihet i vardagen; som att kunna åka till dagis när de ringer, eller resa iväg på en spontansemester. 

I dag består Teds verksamhet av 500 lokala söktjänster i 40 olika länder samt Heyweb, en tjänst som hjälper småföretag att bygga en sajt på 15 sekunder.

Han har även hunnit med att skapa (och skrota) startupen Tripbird som var utsett till ”Sveriges hetaste startup” av tidningen Wired år 2011. Sedan ett år tillbaka driver han dessutom Knackeriet, ett coworking-space i Gamla Stan i Stockholm.

Hur har du byggt din verksamhet, i stort sett utan anställda?

– Min filosofi är att det är bra att göra saker själv för då lär du dig hur det fungerar, säger Ted. Vill du göra lära dig hur du ska göra något, så är det bara att googla det. Men det svåraste är egentligen att komma igång.

Hur löste du det i starten?

– Det kan hjälpa med en kurs. Jag gick en tre veckor lång kurs i webbprogrammering, vilket gjorde att jag kom igång och byggde mina första sajter.

Läs mer: Founder Institute-coachen: 7 viktiga steg för en startup

Vilken är den vanligaste fallgropen?

– Ett misstag många begår är att sätta ribban för högt, de börjar med att bygga nästa Uber. Vad är ett rimligt mål?

 På Knackeriet har Ted Valentin även sett många som lätt fastnar i detaljer när de jobbar på sina första projekt, som entreprenörer.

– Det som skulle ta tre veckor tar istället 18 månader, för att något ska se perfekt ut. Börja hellre så smått och avgränsat, för att ta dig an större projekt senare. Då har du råd att misslyckas ett par gånger. 90 procent av allt jag gjort har varit misslyckade projekt.

Många lägger även tid på fel saker, som att sitta och registrera ett varumärke för långt i förväg, tillägger Ted Valentin.

– Då det är lätt att hamna i en situation där du byggt ett helt företag utan att ha gjort något av det du faktiskt behöver göra. När jag började så la jag mitt krut på att skaffa en massa kunder, för att så småningom få iväg första fakturorna.

Läs mer: E-hälsa allt hetare: ”Bra chans att hitta investerare”

Vilka är dina största lärdomar med företaget?

– Det är lätt att ryckas med när du får en idé och tänka ”vad roligt det skulle vara om den här produkten eller tjänsten fanns”. Jag har lagt massor av tid på att bygga något för att sedan inse att det inte var så stort. Man får reality-checken efteråt.

För att få perspektiv har Ted Valentin, tillsammans med Jonatan Heyman (andra halvan av Heyweb-företaget) skapat en poängsättarmodell som hjälper dem att utvärdera sina idéer.

– På så sätt är det lättare komma fram till en bra affärsidé, ur ett objektivt helhetsperspektiv. 90 procent av allt jag gjort har varit misslyckade projekt.

Hur vet du då om din idé är värda att satsa på? Så här fungerar metoden.

Läs mer: Lön eller utdelning 2017: Hur ska du göra?

Guide: Så utvärderar du dina idéer

På en skala från 0-10, poängsätt tre viktiga delar (där 10 är högsta betyget).
1. Produkten/tjänsten – hur komplex är den? Är den svår att bygga?
2. Hur ska jag få besökare/kunder? Lätt eller svårt att marknadsföra och driva trafik till?
3. Hur ska jag tjäna pengar? Är det lätt eller svårt?

Till exempel: En produkt som tar lång tid att bygga får 2 poäng. Måste du kanske även betala för att få trafik till din sida blir det betyget också lågt, 2 poäng. Men du kanske anser att det är ganska lätt att tjäna pengar på den, så du sätter 5 poäng på det.

Multiplicera sedan dina resultat:
2 x 2 x 5 = 20 poäng
(Max antal möjliga poäng är 1000)

Tips:
* Det blir bättre om du har många idéer att jämföra och utvärdera samtidigt.
* Gör övningen tillsammans med någon, för att få ett ännu mer objektivt resultat.

Prenumera på nyhetsbrevet Scale up!

Skriv en kommentar

Vi ber dig som lämnar kommentarer att respektera svensk lag, särskilt med hänseende på personuppgiftslagen. Genom att registrera dig för att lämna kommentarer samtycker du till att vi behandlar dina personuppgifter enligt personuppgiftslagen

  • (will not be published)

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>