Proffstips: Crowdfunding för snabbväxande bolag

Skapa lönsamhet | 5 februari 2018 |

Vad ska du tänka på för att lyckas med crowdfunding, när ditt bolag växer snabbt? Julia Reuszner, vd för Pepins vet vad som tar dig förbi de vanligaste fallgroparna.

Var tredje svensk skulle, enligt en färsk undersökning, kunna tänka sig att investera i onoterade bolag via crowdfunding, om det var ännu enklare än idag. Bland yngre, inom åldersgruppen 18-35 år, är hela 43 procent öppna för att crowdfunda bolag.

– Vi har just gjort en demoskopundersökning och AI och robotteknik toppar listan över vad svenskar är sugna på att gå in med pengar i. Hälsa och läkemedel kommer på andra plats, säger Julia Reuszner, vd för crowdfundingbolaget Pepins.

Så kallad aktiebaserad crowdfunding, där privatpersoner kan investera i aktier i onoterade bolag, spås växa rejält under 2018. Redan ifjol motsvarade värdet på investeringarna via aktiebaserad crowdfunding på den svenska marknaden en femtedel av hela värdet på alla traditionella venture capital-fonder.

Läs mer: Så byggs Europas största yogakedja – med crowdfunding och smart franchising

När är det läge för crowdfunding och vem passar det?

– Ska du söka riskkapital i dag finns det en begränsad mängd via de traditionella vägarna. Men delar du upp 20 miljoner i 500 kronors-insatser finns det mycket mer kapital tillgängligt. Det kan också bidra i tillväxten på fler sätt. Vi brukar säga att du får kapital, kunder och ett community i ett svep.

Vad ska man vara beredd på i en crowdfunding-kampanj?

FAKTA
Topp 10 branscher som svenskar vill investera i:
1. AI och robotteknik
2. Läkemedel/hälsa
3. Fastigheter
4. Teknik/IT
5. Miljörelaterade bolag
6. Energi
7. Industri och tillverkning
8. E‑handel
9. Livsmedel
10. Gaming

– Var beredd på rampljus. Det är en jätteviktig marknadsföringskampanj i sig. En massa nya människor är nyfikna och vill lära känna ditt bolag. För bolag som har sin crowdfundingkampanj via Pepins samlas alla investerare i en Stakeholders’ club där du kan fortsätta att kommunicera med och ta hjälp av dina delägare och investerare framöver, samtidigt som de kan kommunicera med varandra.

Vad krävs för att lyckas med crowdfunding?

– Många olika saker. Du behöver framförallt ett starkt ”why”. Varför ska människor ska investera i ditt bolag? Att på ett enkelt och intresseväckande sätt kunna förklara det är absolut viktigast. En rimlig värdering av ditt bolag är också avgörande, som både är bra för dig som entreprenör och för den som investerar.

Driver du ett tillväxtföretag?

Greenhouse är vår helhetslösning som ger dig experthjälp och rådgivning under hela tillväxtresan. Kontakta oss på 0774-45 90 91 om du vill veta hur vi kan hjälpa dig.

Läs mer

Hur passerar man nålsögat hos er?
– Vi går igenom flera hundra bolag per år och släpper igenom knappt 15. Det ska vara hållbara, långsiktiga bolag. Det ska finnas en bra ledning, som kan kunna presentera det de gör för oss och för andra. Dessutom gör vi alltid en finansiell due diligence med en revisionsbyrå.

Läs mer: 6 tips: Tar du lön eller utdelning från ditt företag 2018?

Yogayama är ett av bolagen som crowdfundar via er i år. Vad övertygade er där?

– Ett par saker. Det är en bra affärsmodell i grunden, med en lucka på den europeiska marknaden. Att ingen har gjort det Yogayama gör redan är ofattbart. Vd Estelle Nordenfalk har också byggt upp ett fantastiskt starkt varumärke och har tre etablerade yogastudios. Hon har visat att hon kan sin marknad.

Vilken är den vanligaste frågan kring crowdfunding?
– Det finns en fråga som jämt dyker upp, från entreprenörer. Att få 500 nya kunder eller ambassadörer i form av nya investerare, är suveränt. Men 500 personer i företagets aktiebok, hur hanterar man det? Vi har en struktur där delägarna investerar i ett holdingbolag som vi administrerar. Det har en mängd andra fördelar där vi ser till att underlätta inför framtida strategiska affärer.

Skriv en kommentar

Vi ber dig som lämnar kommentarer att respektera svensk lag, särskilt med hänseende på personuppgiftslagen. Genom att registrera dig för att lämna kommentarer samtycker du till att vi behandlar dina personuppgifter enligt personuppgiftslagen

  • (will not be published)

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>