Så står sig svensk e-handel mot utländska konkurrenter

Steget före | 5 september 2016 |

Två av tre svenskar handlade på nätet under andra kvartalet i år. Skor och kläder är fortfarande de populäraste varorna, samtidigt som mat och byggvaror är snabbväxare inom svensk e-handel.

Den svenska e-handeln växte under andra kvartalet 2016 med 18 procent jämfört med samma period föregående år. Vid sidan av bygghandeln och livsmedelshandeln har även sport- och fritidshandeln lyft sig rejält under året, närmare bestämt med en 30-procentig genomsnittstillväxt för de fyra senaste kvartalen.

Dessutom syns en tillväxt på 11 procent för böcker och media, enligt färska E-barometern Q2 som görs av PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

vaxande e-handelsbranscher

Totalt för i år beräknas svensk e-handel omsätta 58,1 miljarder kronor. I diagrammet nedan visas de tio mest populära varor när svenskar nätshoppar:

Mest handlat på natetExtra intressant är rapportens fokus på import och export, med en inblick i svenska konsumenters beteende på utländska sajter, där slutsatsen är att svenska e-handelsföretag står sig bra och fortfarande har ett försprång.

Svensk e-handel lockar utomlands

Allt fler utländska konsumenter handlar dessutom från svenska sajter. Cirka 3,5 miljoner européer handlat från svenska e-handelsbutiker under det senaste året, enligt en rapport från PostNord som släpps inom kort. Succéfaktorer är att ha koll på vilka betallösningar som används i respektive land och vilket språk kunderna vill mötas av, vid sidan av självklarheter som vilka lagar och regler som gäller på dina olika marknader.

Läs mer: Vilka två betallösningar krävs i din e-handel?