Så undviker du de juridiska fällorna när ditt företag växer

Hjälp med juridik | 27 april 2018 |

Vilka juridik-fallgropar bör alla scaleups känna till? Och hur undviker du att en juridisk utmaning blir ett stort problem när ditt bolag växer snabbt? Här är experternas råd.

– Det är ingen som påstår att juridik är det allra viktigaste för snabbväxande bolag. Att hitta kunder och rätt medarbetare är viktigare, säger Johan Larsson, jurist och erfaren rådgivare på Vinge.

Det finns vissa avtal som du inte nödvändigtvis behöver lägga ner allt ditt krut på, menar han. Till exempel kundavtal. Tydligt och genomtänkt är riktlinjen. Less is more.

– Fundera på vad som egentligen är viktigt att ha på pränt. Det kan räcka med ett mejl där det framgår att kunden förbinder sig att betala och när betalningen ska vara inne. Dessutom, kan ni driva en tvist mot en stor kund eller leverantör? Har ni råd med det? Rent krasst kan det vara så annars att det inte är värt att lägga tid på att skapa ett komplicerat avtal, om ni ändå inte kan agera utifrån det, säger Johan Larsson.

Med det sagt finns det några områden där det tvärtom är otroligt viktig att ta tag i juridiken tidigt under företagsresan.

Dyrt och slitsamt att vänta med aktieägaravtal

En som vet att de orden stämmer är scaleup-entreprenören Magnus Stein, grundare och vd för bolaget Avtal24 vars syfte och mål är just att underlätta livet på juridikfronten för företagare.

– Det finns mängder av saker att leverera, det är rätt naturligt att juridiken hamnar långt ner på prioriteringslistan. Men jag vet tyvärr av egen erfarenhet hur mycket jobbigare och dyrare det blir i efterhand om man missar vissa bitar.

En av de viktigaste pusselbitarna – ett måste för den som äger sitt bolag tillsammans med andra – är aktieägaravtal även kallat kompanjonsavtal.

– Utan ett aktieägaravtal på plats hade jag själv inte kunnat driva mitt bolag idag, baserat på saker som hänt under åren, konstaterar Magnus Stein och understryker värdet av att tidigt ”medan allt är ljust och fint”, komma överens om vad som ska gälla.

Läs mer: Star Stable: ”Fråga inte vad kunderna vill ha – ge dem något att prova”

Ta diskussionerna innan ni blir osams

Skriv ett aktieägaravtal medan ni är vänner och delar visioner, uppmanar han.

– Ta er den tiden att enas om hur ser ni på olika framtida scenarion. Uppstår det tvister längs vägen så har ni ett avtal att gå tillbaka till. Det är lite som i ett äktenskap, i början tänker man att ”det här ska vi alltid göra tillsammans”. Men efter år några vill någon vill hoppa av och sälja. En partner blir kanske sjuk. Eller så är det dags att ta in pengar. Har ni ett aktieägaravtal från start vet alla vad som gäller och det blir mycket mindre slitsamt.

Det gäller dessutom att se aktieägaravtalet som en färskvara – tar du in nya delägare behöver du uppdatera och skriva ett nytt avtal. För de delägare som är gifta behöver också ett äktenskapsförord ordnas i samband med aktieägaravtalet.

– Du måste skapa ett äktenskapsförord där du gör bolagets aktier till enskild egendom. Dessutom måste du registrera det hos Skatteverket, vilket många missar, tipsar Magnus Stein.

Läs mer: Så undviker du de vanligaste bedrägerierna

Koll på rättigheter inför investeringar

Ytterligare ett område där juridiken kan vara värd att prioritera i starten, trots den övriga arbetsbördan, är anställningsavtal, särskilt om du anlitar konsulter. Då aktualiseras frågan om rättigheter till producerat material.

– Det händer ofta när bolag vill ta in kapital och investerare gör en due diligence, att frågan om rättigheter kommer upp. Det kan vara avgörande att ni har rätt avtal på plats som visar att ni – och inte konsulter – äger rätten till det som skapats, för att få in investeringen, tipsar Magnus Stein.

Vid sidan av avtal som är bra och önskvärda att ha på plats, finns det också juridiska frågor där snabbväxande företag inte har något annat val än att ha koll på regler och styra upp processer. Ett färskt exempel är GDPR-reglerna som gäller från 25 maj och som ersätter PUL, det vill säga Personuppgiftslagen.

– Det blir en tydlig skillnad i skärpa mot tidigare kring personuppgifter, med böter på upp till 4 procent av bolagets omsättning för den som bryter mot de nya reglerna, säger Johan Larsson.

Det gäller att ha koll på din kunddata – vilka uppgifter du sparar och i vilket syfte.

– Ta fram en policy för hur ni hanterar personuppgifter, vem som ansvarar för vad och hur ni ska agera om något händer, tipsar Johan Larsson.

Skriv en kommentar

Vi ber dig som lämnar kommentarer att respektera svensk lag, särskilt med hänseende på personuppgiftslagen. Genom att registrera dig för att lämna kommentarer samtycker du till att vi behandlar dina personuppgifter enligt personuppgiftslagen

  • (will not be published)

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>