Sanna Grönlund: ”Kunderna är med och utvecklar produkterna”

Skapa lönsamhet | 12 april 2017 |

Hur säljer du in en ny produkt till en konservativ bransch?
– Låt kunderna vara delaktiga i att ta fram nya lösningar, tipsar Sanna Grönlund, delägare av Boardie AB.

Erik Englund, Niclas Stjernberg och Henrik Grön utgör resten av dagens team Boardie, ett prisbelönt produktvecklingsföretag i alpinindustrin med flera innovativa produkter och lösningar på gång. Det nystartade företaget har bland annat utvecklat en form av sittbräda som gör ankarliftar mer bekväma och som samtidigt möjliggör en ny reklamplats. Här kan du läsa mer om Boardie i ett tidigare Make it-inlägg.

Läs mer: Trend: 5 svenska vattenbruk-entreprenörer att ha ögonen på

När du fick företagsidén, vad var det första du gjorde?
– Idén kommer från kollegan Erik som undrade varför ankarliftarna i fjällen gick med tomma byglar när sittliftarna ofta var otroligt populära. Varför vill skidåkare hellre stå i långa köer till sittliften? Och varför finns det inget bekvämare alternativ att uppdatera anläggningarnas ankarliftar? Något måste göras och så uppkom idén med Boardie.

Hur har du hittat finansiering? 
– Privata investerare och Almi företagslån.

Vilket har varit det största hindret hittills och hur har du tagit dig förbi det?
– Vi har utvecklat nya produkter på en marknad där det inte skett så många förändringar. Saker och ting har helt enkelt sett ut och fungerat som de ”alltid” har gjort – en något konservativ bransch alltså. Vi har tacklat det genom att låta kunderna själva vara med i produktutvecklingen, så att de är delaktiga i att ta fram nya lösningar.

Läs mer: Backlund Invest: ”Jag vill se vad entreprenören själv har satsat”

Vem har stöttat dig eller lärt dig mest på vägen, med företaget?
– Självklart stöttar vi varandra i teamet. Det är också väldigt många som jag träffat längs vägen under företagets resa, som är värda att nämna. Framförallt vår kompetenta styrelse som ger oss ovärderlig vägledning, vår fantastiska inkubator UIC i Uppsala, Boardies affärscoach Christoffer Ahlén samt sales specialisten (tillika skidåkaren) Niklas Nilsson. Plus alla skidåkare och kunder vi möter i vårt dagliga arbete.

Vilka är dina tre bästa tips till andra som nyss startat företag?
– För det första: Våga satsa på din idé. För det andra: Testa din idé i tidigt stadium. Var inte rädd för att möta marknaden, utan tvärtom, så är dina kunders åsikter det mest värdefulla du kan få! Och för det tredje: Var ödmjuk inför uppgiften och våga ta hjälp av andra när det behövs.

Läs mer: Så lyckas du med ditt företag – råden från superentreprenörer

Prenumera på nyhetsbrevet Scale up!

Skriv en kommentar

Vi ber dig som lämnar kommentarer att respektera svensk lag, särskilt med hänseende på personuppgiftslagen. Genom att registrera dig för att lämna kommentarer samtycker du till att vi behandlar dina personuppgifter enligt personuppgiftslagen

  • (will not be published)

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>