Scale up-tipsen: ”Sno till dig erfarenheter av andra”

Skapa lönsamhet | 25 juni 2018 | ,

Hur gör man för att lyckas växla upp sitt företag och växa? Ta del av tre tillväxtentreprenörers egna erfarenheter.

Att som företag lyckas växa och öka sin försäljning var ämnen som stod i fokus när tillväxtbolag bytte erfarenheter och fick tips från experter under en nätverksträff för Greenhouse Scaleup Session nyligen. Vi passade på att fråga tre av dem om vilka tips de vill ge andra tillväxtentreprenörer.

Sara Liverhall, ekonomichef på Gigstr

Sara Liverhall är ekonomichef på Gigstr, en internationell gigplattform som gör det enkelt för företag att rekrytera och hyra in studenter och young professionals. Första året omsatte de 21 miljoner och visade svarta siffror och i år har omsättningen ökat, samtidigt som de växt till hela Norden och England.

– Vi vill växa för att förändra sättet att arbeta och anställa på, säger hon.

En utmaning de kontinuerligt jobbar med är att se till att matchningsprocessen är så bra den bara kan bli och att de svarar till den efterfrågan som finns på marknaden, berättar hon. En annan har att göra med kommunikationen ut mot kund:

– När man är ett expansivt, snabbfotat bolag är det förstås viktigt att få hela organisationen att kommunicera samma sak. Men det är ju en kul utmaning, communication is key!

Rekrytera i nätverket

Saman Jabbari ska precis börja köra eget inom e-handel. Visionen är att skapa framgångsrika bolag och samtidigt göra samhällsnytta.
– Jag vill hjälpa till inom integration. Jag är själv uppvuxen i Malmö och har stött på utmaningar. Nu har vi fått in många nyanlända, och ett problem är att de känner sig utanför och saknar en hjälpande hand. Jag hoppas kunna använda framgången för att bli en inspiration för dessa, säger han.

Saman Jabbari

I dagarna ska han träffa en kontakt som kanske blir partner i nya bolaget. Att rekrytera inom sitt nätverk kan vara bra, menar han.
– Så länge personen är kvalificerad. Man måste fortfarande ha en bra urvalsprocess och inte bara gå på relationen.

Läs mer: Så tar du ditt företag förbi de 5 vanligaste tillväxthindren

Lär av andra entreprenörer

Rickard Hessner är delägare samt sälj- och marknadsansvarig på Billecta, en automatiseringstjänst för fakturaservice och transaktionshantering. De omsatte fyra miljoner kronor 2017, och satsar på en 100 procentig ökning varje år.
– Vi har precis börjat få ordentlig snurr. Självklart vill vi växa, vår målsättning är att kunna revolutionera transaktioner och automatisera dem för varje hushåll och bolag i hela världen, säger han.

Rickard Hessner, delägare på Billecta

Han säger att en utmaning är att hitta personer med rätt kompetens som samtidigt delar bolagets vision.
– Men det finns många entreprenörer som har upplevt samma utmaningar som man själv, så att sno till sig erfarenhet av andra är kanske den viktigaste pucken.

 

Läs mer: Rekrytera rätt i tillväxt – så lyckas du

Skriv en kommentar

Vi ber dig som lämnar kommentarer att respektera svensk lag, särskilt med hänseende på personuppgiftslagen. Genom att registrera dig för att lämna kommentarer samtycker du till att vi behandlar dina personuppgifter enligt personuppgiftslagen

  • (will not be published)

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>