Silicon Valley-gurun: 3 viktiga steg för scaleups

Skapa lönsamhet | 31 januari 2018 |

Vilka faktorer avgör om ditt företag kan växa smart? Scale up-experten Navin Thukkaram listade sina knep under ett besök i Stockholm, hos Greenhouse.

Bara en bråkdel av alla startups växer sig riktigt stora. För företag som vill bättra på sina odds finns initiativet Greenhouse, en slags inkubator fast för företag som redan kommit en bit på väg och som är redo att växa.

Via Greenhouse finns rådgivare tillgängliga inom en rad områden, samt möjligheten att delta i ett tioveckorsprogram, Scaleup lab, för att vässa företagets verksamhet.

– Det har inte funnits samma hjälp för scaleups som för startups förut. Greenhouse ska vara en plats för dig med ambitioner, som vill växa med ditt företag. Något som rätar ut vägen för dig, så att du slipper springa lika mycket i zickzack. Här kan du nätverka med andra som har samma mål som du och du har nära till råd från engagerade experter, säger Fredrik Josefsson som ansvarar för Greenhouse.

Läs mer: Venture capital-rekord: Så får du del av kapitalet

Scaleup-råden som tar företaget framåt

Vad kännetecknar egentligen företag som lyckas växa rejält och som når över en-miljon-dollar-vallen? Entreprenören och investeraren Navin Thukkaram vet. Han grundade sitt första företag 2010, ett techbolag som i juli 2013 såldes till Yahoo för 50 miljoner dollar.

FAKTA/ Growth secrets från Silicon valley-gurun Navin Thukkaram
1. Team. När företaget ska gå från 20 till 2000 anställda är nyckeln att lägga ditt krut på att anställa seniora, skickliga ledare.
2. Kultur. Lägg energi på att bygga en stark och tydlig företagskultur.
3. Kapital. Välj investerare med omsorg, någon som kan följa dig och bolaget en bra bit på vägen och som har samma långsiktiga mål som du.
– Det var en klassisk Silicon valley-historia. Vi var tre personer som jobbade fram en iphone-app. Det var mycket nudlar.

Sedan dess har Navin Thukkaram investerat i andra bolag, framförallt tech-företaget Skykick och formulerat sina iakttagelser av vad som är nyckeln till smart tillväxt.  Framgångsfaktorerna för en startup är inte desamma som för en scaleup, poängterar han.

– Det som har tagit dig hit kan inte ta dig längre. Det finns viktiga mönster att följa för att framgångsrikt kunna skala upp ditt företag, säger Navin Thukkaram.

Läs mer: När ska du ta företaget till börsen?

Multikonstnärer eller förskolelärare?

Han lyfter  fram tre viktiga faktorer: teamet, företagskulturen och kapital. Det som har visat sig vara ett smart drag när det gäller team är, tvärtemot vad många tech-bolag tror, inte att anställa fler utvecklare i första hand, enligt Navin Thukkaram.

– När du är en startup är det multikonstnärer du behöver. Men efter de första 20 personerna ska du satsa på det seniora ledarskapet. Tänk ”dagisfröken” – du behöver någon som kan hantera egon, styra upp bråk och förflytta gruppen framåt.

Driver du ett tillväxtföretag?

Greenhouse är vår helhetslösning som ger dig experthjälp och rådgivning under hela tillväxtresan. Kontakta oss på 0774-45 90 91 om du vill veta hur vi kan hjälpa dig.

Läs mer

Företagskultur då? Navid Thukkaram visar ett klipp från filmen The wolf of Wall street, för att illustrera sin poäng. Filmens företag är vid ruinens brant efter att oegentligheter avslöjats. Trots det är jublande medarbetarna beredda att jobba hårt in i det sista för sin ledare.

– Jag säger inte att målet är att dina medarbetare ska vara precis så indoktronerade som i klippet här, men att bygga en tydlig företagskultur är en nyckel för att ditt bolag ska växa, inte minst för att locka talanger. Googles Sergei Brin intervjuade till exempel alla blivande medarbetare själv. Han förstod värdet av en stark kultur, säger Navin Thukkaram.

Läs mer: ”Allt som andra ser som nackdelar kan vi vända till fördelar”

Scaleup-tänket kring kapital

Det tredje viktiga området för scaleups är kapital, eller snarare dina skyldigheter och åtaganden gentemot dem du tar in pengar från. Många grundare fokuserar på vad bolaget är värt. Det är ett vanligt misstag, konstaterar Navin Thukkaram, vars råd snarare är att fundera över vem du lierar dig med.

– Om någon skriver ut en 15 miljoner-check till dig kommer det så klart att finnas ”strings attached”. Fokusera på dem, så blir de aldrig till ett rep. Välj en investerare som har samma långsiktiga mål som du och som kan växa med dig. Serie A-rundans investerare ska kunna bära dig i B-rundan. Du behöver det stödet.

Här kan du se Navin Thukkaram berätta om sina tre viktigaste ”growth secrets” för scaleup-företag:

 

Skriv en kommentar

Vi ber dig som lämnar kommentarer att respektera svensk lag, särskilt med hänseende på personuppgiftslagen. Genom att registrera dig för att lämna kommentarer samtycker du till att vi behandlar dina personuppgifter enligt personuppgiftslagen

  • (will not be published)

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>