Scaleup-entreprenörer: ”Så löser vi finansieringen”

Hitta finansiering | 27 mars 2018 |

Att hitta finansiering är en av de stora utmaningarna för små- och medelstora företag i Sverige som vill växa. Hälften av företagen som sökt extern finansiering tycker att det är svårt att hitta kapital för sina investeringar.

När entreprenörer svarar på undersökningar om de största tillväxthindren har svaren de senaste åren sett rätt lika ut. Att hitta medarbetare med rätt kompetens ligger oftast i topp, tätt följd av jakten på finansiering, vilket du kan läsa mer om exempelvis här i Företagarnas årliga finansieringsrapport.

Läs mer: 3 fällor – Så tappar du venture capital-proffsets intresse

Make it har pratat finansiering och utmaningar med tre entreprenörer under Nordic Scaleup Summit på Epicenter i Stockholm.

Marcus Liu är grundare av Riddags.se, ett crm-system för ridskolor som digitaliserar och underlättar administration och medlemshanteringen. Han är även ett bekant namn i entreprenörsvärlden som initiativtagare till Tillväxtverkets Startup-Sweden, en bootcamp för digitala entreprenörer. Idag är han på Almi, som manager of digital transformation, vid sidan av sitt eget företagsbygge.

Hur har du löst finansieringen hittills i ditt bolag?

– Vi har helt enkelt bootstrappat. Vi har hållit nere kostnader och kört på egna besparingar. Vi har också sett till att ta betalt från kunder från första användningen.

Vad är största utmaningen just nu?

– Att sälja.

Läs mer: Proffstips: Crowdfunding för snabbväxande bolag

Susanne Rosberg är vd och ägare av expanderande modekedjan Quinte Mode AB
 med fem butiker i Nordvästra Skåne.

Hur har du löst finansieringen hittills i ditt bolag?

– Det har varit helt egen finansiering so far. Men företaget är i en utvecklingsfas och jag behöver göra investeringar för att utveckla den digitala biten i verksamheten – starta e-handel – och för att börja producera kläder själv.

Vilken är din största utmaning som scaleup-entreprenör?

– Likviditet är en jätteutmaning, precis som att få tiden att räcka till. Jag har precis anställt en person, för att själv kunna lägga tid på att utveckla bolaget.

Läs mer: Så klarar du betalningarna med en likviditetsbudget

Karin Bjerde är global affärsutvecklingschef på Kognity, ett snabbväxande edtechbolag som gör digitala, interaktiva läroböcker för världen. Företaget grundades 2012. Idag används bolagets plattform i 70 länder och företaget har cirka 60 medarbetare. Omsättningen växte över 300 procent i fjol och har som mål att fortsätta växa 100 procent varje år.

Hur har ni löst finansieringen i bolaget?

– Vi har valt att jobba med ängelinvesteringar, men majoriteten av investeringarna finansierar vi av vår egen tillväxt och kassaflöde. Vi anställda äger majoriteten av bolaget. Tar vi in externt kapital är det viktigt för oss att investerarna har samma visioner för företaget.

Vad är den största utmaningen just nu?

– Att hitta rätt personer när vi rekryterar globalt och framförallt att bibehålla företagskulturen när vi växer så snabbt, med anställda i så många olika länder. Vi lägger otroligt stor vikt vid onboardingen och vi har bland annat ett buddy-program, där medarbetare paras ihop med och välkomnar nya kollegor.

Läs mer: Så tar du ditt företag förbi de 5 vanligaste tillväxthindren

Skriv en kommentar

Vi ber dig som lämnar kommentarer att respektera svensk lag, särskilt med hänseende på personuppgiftslagen. Genom att registrera dig för att lämna kommentarer samtycker du till att vi behandlar dina personuppgifter enligt personuppgiftslagen

  • (will not be published)

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>