Smarta samarbeten: Så växer ditt företag snabbare

Skapa lönsamhet | 23 januari 2017

Hur blir ditt företag mer innovativt och konkurrenskraftigt? Och hur kan du lösa problem på nya sätt? Via smarta samarbeten, menar Lisa Lindström, vd för prisbelönta byrån Doberman.

Under två timmars workshop på SEB vid Stureplan i Stockholm jobbade ett 30-tal entreprenörer med att lösa skarpa affärsutmaningar. Åt varandra.

– Blir du mer innovativ om du samarbetar med personer från andra branscher, i andra åldrar och så vidare? Det var frågan som vi utforskade i dag, konstaterar Lisa Lindström efter workshopen som hon lett tillsammans med Johan Bernunger, strateg och kundansvarig på Doberman.

Läs mer: E-hälsa allt hetare: ”Bra chans att hitta investerare”

Varje entreprenör beskrev en utmaning som andra sedan analyserade utifrån fakta, gruppvis.

– De fick idégenerera och komma på lösningar utan att den berörda företagaren själv satt med, för att verkligen få ett utifrånperspektiv på hans eller hennes problem. Jag hörde flera som kläckte otraditionella lösningar på utmaningar, berättar Lisa Lindström.

TIPS/ Utveckla företaget via smarta samarbeten
* Tänk igenom vilken ditt företags största utmaning är just nu.
* Stanna kvar i utmaningen och försök inventera vad du faktiskt vet om den.
* Formulera en insikt som sätter fingret på kärnan i utmaningen.
* Använd insikten som grund för att tillsammans med utomstående/potentiella partners försöka hitta lösningar.
* Var nyfiken och ha ett öppet sinne för andras idéer. Även dåliga idéer på lösningar kan få dig att de på din utmaning ur andra perspektiv.

Rekrytering på nya sätt

Hur jobbar man till exempel med rekrytering på ett bra sätt? Kanske gäller det att börja internt med företagets egen kultur, istället för att fundera på annonser och rekryteringskanaler, resonerade en grupp.

– Vad drömmer dina medarbetare om? Kan du fånga upp önskemål bättre än via utvecklingssamtal en gång om året och öka engagemanget och trivseln? Då får du till den där magnetismen: medarbetarna börjar prata så gott om sin arbetsplats och rekryteringen underlättas rejält, säger Lisa Lundström.

En annan utmaning under luppen var hur man kan skulle kunna ändra invanda kundbeteenden? Kanske med hjälp av lokala så kallade influencers, resonerade deltagare.

Förutsättning för smarta samarbeten

Vilka tips finns då för den som vill vässa sin verksamhet genom smarta samarbeten och genom att ta in utomståendes perspektiv?

– Det krävs att du är öppen med dina behov och problem. Att du inte är tvärsäker på att du redan provat allt själv. Du behöver vara lite nyfiken på de andras förslag och ha ett öppet sinne, även om det vore lätt att avfärda dem för att de inte är lika insatta i detaljerna som du själv är, säger Lisa Lundström.

Prenumera på nyhetsbrevet Scale up!

Skriv en kommentar

Vi ber dig som lämnar kommentarer att respektera svensk lag, särskilt med hänseende på personuppgiftslagen. Genom att registrera dig för att lämna kommentarer samtycker du till att vi behandlar dina personuppgifter enligt personuppgiftslagen

  • (will not be published)

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>