Star Stable: ”Fråga inte vad kunderna vill ha – ge dem något att prova”

Skapa lönsamhet | 26 april 2018

Över 14 miljoner användare i 80 länder – onlinespelet Star Stable har gjort succé från start, mycket tack vare smart arbete med att ringa in en kundlucka på spelmarknaden. Varje vecka lanseras också önske-uppgraderingar i samarbete med spelarna.

– Det är ungefär som en fritidsgård online. Du tar hand om digitala hästar, träffar dina vänner och utforskar ön Jorvik, konstaterar Johan Sjöberg, tf vd för Star Stable Entertainment som lyckats ringa in en målgrupp och hitta en egen nisch i spelvärlden: hästälskande tjejer.

FAKTA/STAR STABLE
* Star Stable Online är ett internationellt socialt spel för personer med en passion för hästar.
* Drivs av Star Stable Entertainment AB, grundat 2010, med huvudkontor i Stockholm.
* Har över 14 miljoner användare i över 180 länder, på 13 språk.

Spelarna utforskar en fantasivärld från hästryggen, tillsammans med andra rid- och hästälskare. Varje vecka får användarna också veckopengar i spelets egen valuta, star coins, som de kan köpa nya hästar, kläder och utrustning för.

Star Stable lanserades för allmänheten för snart sju år sedan, under 2011. Företaget består av ett team på cirka 100 medarbetare i Stockholm och växer så det knakar.

– I år räknar vi med att öka personalstyrkan med 20 procent, framförallt i USA och Tyskland, säger Johan Sjöberg.

Läs mer: Så blev Peppy Pals ett av världens främsta sociala företag

Såg en kundlucka på spelmarknaden

Killar må vara välkomna att spela Star Stable men huvudmålgruppen har varit tydligt inringad från starten. Att det blev just ett spel för tjejer beror till stor del på konsten att våga satsa på det man själv tror på – och att kunna identifiera en nisch som andra missat eller struntat i.

JOHANS 3 TIPS FÖR SCALEUPS
* Acceptera: När ditt bolag växer snabbt – inse att du inte har mycket kontroll.
* Fundera: Har du rätt människor? Behövs nya talanger?
* Kom ihåg: Vad fick dig att börja? Experimentera men ha kvar den kärnan.

– Det fanns få engagerande, långsiktiga spel riktade specifikt till tjejer. Jag tycker att de förtjänar en lika djup och belönande spelupplevelse som skapas för killar, men det saknades något som kändes relevant. Vi såg en kundlucka där. Jag har också en stark tro på att tjejer kommer att rädda världen. Jag vill ge dem en arena, en plattform. De är en så viktig målgrupp.

Johan Sjöberg och hans team åkte på en spelmässa i San Francisco för att få idéer, inspiration och uppdateringar från spelvärlden. Väl där var råden glasklara: ”Gör inte spel för barn. OM ni gör det så gör inte spel för tjejer. OM ni gör det borde det vara gratis”.

– Etablissemanget avrådde oss från att ge oss på att göra spel för barn, särskilt för tjejer. Vi borde inte heller ge oss på så kallade MMORPG-spel (massive multiplayer online role-playing game) och vi borde inte ha prenumerationsmodell, berättar Johan Sjöberg.

Läs mer: Proffstips: Crowdfunding för snabbväxande bolag

Struntade blankt i alla råd

Han och teamet åkte hem till Sverige – och gjorde precis tvärtom.

– Konventionell visdom är något av det farligaste som finns. Varför ska jag tro på etablerade sanningar? Då kommer vi aldrig att kunna göra något nytt och originellt. För mig handlar det snarare, om att titta på vad som saknas, att ringa in ett behov som inte är tillfredsställt. Det är lite som att borra efter olja. Du måste försöka lite här och där, samtidigt som du måste ha en hypotes.

Vägen framåt, för att fånga in den tänkta målgruppen och skapa något de skulle fastna för, gick inte heller via alltför mycket teoretiserande.

– Fråga inte vad folk vill ha, ge dem något att prova. Ta fram en prototyp. Ju snabbare du vågar testa den på den tänkta målgruppen och lyssna på vad de säger, desto bättre.

Ju bredare du formulerar ett problem, desto mer specifik kan du låta lösningen vara, tillägger Johan Sjöberg.

– Vi landade i ett smalt tema, hästar och äventyr, med en stark social komponent. Samtidigt har vi fortsatt att utveckla och komma med nytt innehåll. Varje onsdag lanserar vi nyheter utifrån vad spelarna önskat sig.

Läs mer: Experttips: Så blir du attraktiv som leverantör och partner

Tydliga värderingar avgör rekrytering

Den största utmaningen framåt, för att Star Stable ska kunna fortsätta att växa i samma takt, är rekryteringen.

– Vi rekryterar aggressivt. Lyckligtvis har vi ett tydligt uppdrag som många kan sluta upp bakom.

Företagets syfte och mål är nyckeln till att attrahera talanger menar Johan Sjögren.

– Se till att ha en stark vision för verksamheten. Då får du rätt människor som söker sig till dig och de kommer att stanna samtidigt som andra duktiga följer efter. Inte på grund av lönen, eller glitter och konfetti till fredagsölen, utan för att de står bakom era visioner och värderingar.

Skriv en kommentar

Vi ber dig som lämnar kommentarer att respektera svensk lag, särskilt med hänseende på personuppgiftslagen. Genom att registrera dig för att lämna kommentarer samtycker du till att vi behandlar dina personuppgifter enligt personuppgiftslagen

  • (will not be published)

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>