Tjäna pengar på välgörenhet – visst kan man det

Hållbart företagande | 24 april 2017 |

Kan man tjäna pengar på välgörenhet? Socialt entreprenörskap förknippas ofta med ett gott ändamål och små ekonomiska marginaler. Men grundarna av Smiling Group, som förser Sverige med ekologiska och Fairtrademärkta produkter direkt från Gambia, tänker både förbättra världen och göra vinst.

Det var på en skoluppsatsresa i Gambia över en öl på balkongen som Smiling Groups affärsplan växte fram.
–Vi skrev en uppsats om hur bistånd kan förbättras ur biståndstagarens synvinkel, men upptäckte att alla egentligen bara ville ha möjligheten att tjäna egna pengar. Arbetslösheten var enorm och överallt växte cashewträd, lika vanliga som tallar är i Sverige, säger Oscar Alsén, vd för och medgrundare av Smiling Group.

Inte bara välgörenhet

Han och medgrundaren Joakim Söderling fick en idé. Med en kraftigt förkortad produktionskedja skulle de kunna förbättra löner och arbetsvillkor för de gambiska bönderna. Samtidigt skulle svenska konsumenter kunna köpa deras ekologiska och Fairtrademärkta nötter till samma pris som konkurrerande produkter.
–Många tror att vi bara sysslar med välgörenhet. Men vi vill tjäna pengar också, samtidigt som vi skapar något bra. För oss är det inget motsatsförhållande.

Hemma i Sverige tog ett intensivt arbete vid med att hitta finansiärer till projektet. Till slut fick Smiling Group gehör hos SEB, som gick in som finansiär tillsammans med Almi. Idag har Smiling Group en omsättning på 30 miljoner kronor per år och siktar på att gå med vinst från och med våren 2017.

Ansvarstänkande från början

Att ha ett socialt perspektiv i sitt entreprenörskap är självklart för Oscar Alsén och Joakim Söderling.
–Jag har alltid haft massor med idéer och alla har handlat om hur man ska kunna tjäna pengar på ett hållbart sätt, säger Oscar Alsén.

Belgin Fortaci, ansvarig för entreprenörssamarbeten på SEB, möter många unga entreprenörer i sin roll som jurymedlem för årets UF-företag (Ung Företagsamhet).
–Det är väldigt vanligt att ha med ansvarsaspekten redan från början, och att dela med sig ingår helt enkelt i deras affärsmodell. Det är fantastiskt att se och ger hopp om framtiden.

Sticker ut ur mängden

Oscar Alsén är övertygad om att den inställningen även är en stor fördel genom att det blir lättare att sticka ut ur mängden.
–Hade vi haft ett strikt affärsmässigt tänk hade vi inte slagit igenom på samma sätt.

Belgin Fortaci håller med:
–Vi ser att våra kunder lägger mer och mer vikt vid de sociala och miljömässiga aspekterna. När de ska välja mellan Smiling Groups produkter och nötter som varken är Fairtrade eller ekologiskt framställda, blir valet inte så svårt.

Prenumerera på Make it!