Hemligheten bakom framgången för ”träningsvärldens Spotify”

Skapa lönsamhet | 2 januari 2018 |

TRÄNINGSVÄRLDENS SPOTIFY: Ett månadsabonnemang för träning som omfattar en rad olika studios och gym, där du dessutom kan dela dina aktiviteter med dina vänner. Det är Fitness Collection i ett nötskal, grundat av Rasmus Adler Wahlberg och Mahesh Kumar.

En idé baserad på viljan att komma på ett företag att driva tillsammans med goda vänner – kan det börja så? Frågar du Mahesh Kumar och Rasmus Adler Wahlberg blir svaret ett solklart ja. Vänskapen har till och med varit en avgörande faktor i företagets utveckling och framgång – inte minst eftersom den gör det möjligt att skala bort ego och prestige.

3 tips till andra med snabbväxande företag
1. Våga fokusera på få saker i taget och gör dem till 100 procent. Då kommer du att lära dig snabbare vad som fungerar och inte, arbeta mer effektivt och vara mindre stressad.
2. Ta hand om dig själv. Meditera, vila och ha dagar helt utan jobb. Det gör dig mer kreativ och uthållig, vilket du behöver eftersom det tar tid att bygga bolag.
3. Vem du arbetar med varje dag är viktigare än vad du gör. Välj dina medgrundare och kollegor med omsorg.

Båda två har tidigare erfarenhet av att starta eget, Rasmus Adler Wahlberg genom företaget Advisa och Mahesh Kumar genom företaget Magine.

Hur växte idén med Fitness Collection fram?

Rasmus: – Jag skulle säga att den kom lite bakvägen. Vi är ju goda vänner och visste att vi gärna ville göra något ihop, också tillsammans med Erik [Wickström, styrelseordförande]. Så vi började titta på idéer som skulle vara möjliga – och roliga, det var jätteviktigt – att genomföra och landade i det här.

Mahesh: – Vi älskar alla att träna och vill träna varierat. Från gym till löpning och kampsport och yoga. Ofta finns ju den bästa träningen hos passionerat folk på små studios, och vi ville göra den sortens träning tillgänglig för alla.

Läs mer: 5 superskills: Så klarar du bättre av stress och ständig förändring

Vissa skulle aldrig starta företag med vänner och familj?

Mahesh: – Jag skulle säga att vänskapen är den viktigaste framgångsfaktorn för oss. Tack vare den kan vi ha en rak och tydlig dialog om allt, utan att en massa ego och prestige kommer emellan. Det gör att vi kan vara effektiva och snabbt rätta till eventuella misstag, i större utsträckning tror jag än vad folk som inte känner varandra vanligtvis gör.

Läs mer: Så blev Peppy Pals ett av världens främsta sociala företag

Vilka misstag i företaget har ni lärt er mest av hittills?

Mahesh: – En klassiker är väl att man alltid överskattar potentialen på kort sikt men underskattar den på längre sikt. Allt tar så väldigt lång tid! Och på vägen är det lätt att släppa blicken på den stora visionen och istället börja göra sådant som just nu känns oerhört viktigt, men som på längre sikt kan vara ganska oväsentligt. Mycket handlar om att lära sig prioritera.

Rasmus: – En stor lärdom jag har gjort på vägen hit är hur viktigt det är att lyssna på sina kunder. Alltså inte bara ”jag hör vad du säger” utan verkligen analysera och gräva djupare i det man får höra och de data som samlas in.

Läs intervjun i sin helhet på Getstarted.seb.se

Prenumera på nyhetsbrevet Scale up!

Skriv en kommentar

Vi ber dig som lämnar kommentarer att respektera svensk lag, särskilt med hänseende på personuppgiftslagen. Genom att registrera dig för att lämna kommentarer samtycker du till att vi behandlar dina personuppgifter enligt personuppgiftslagen

  • (will not be published)

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>