TEST: Fyra typer av scaleup-entreprenörer – vem är du?

Steget före | 28 februari 2018 |

Du som leder ett snabbväxande företag är själv en viktig del av hur det går för bolaget. Med andra ord tjänar du på att fundera över dina drivkrafter. Vilken typ av scaleup-entreprenör är du? Här är insikterna som hjälper dig att driva företaget smartare.

Entreprenören och scaleup-experten Pelle Tornell har jobbat med tillväxtföretag i över 25 år. Han coachar, föreläser och leder scaleup-program som får bolag att växa effektivare och bli mer lönsamma.

– Alla entreprenörer behöver utveckla sig själva och sitt bolag på samma gång. En viktig utgångspunkt för den processen är att reflektera över sina drivkrafter – varför vill jag växa över huvud taget? säger Pelle Tornell.

4 typer av scaleup-entreprenörer med egna utmaningar

Under åren har han ringat in fyra olika typer av grundare av snabbväxande bolag.

– Många säger att de känner igen sig i flera beskrivningar, lite beroende på situation. Det är fine. Det viktigaste är att börja reflektera. Är jag en begränsning eller en tillgång i den här fasen, för mitt företag? Då skapar du bättre förutsättningar för att utvecklas tillsammans med bolaget.

Läs mer: Så tar du ditt företag förbi de 5 vanligaste tillväxthindren

De olika typer av scaleup-entreprenörer som Pelle Tornell brukar prata om är:

1. LIFESTYLE-ENTREPRENÖREN

Prioriterar bekvämlighet. Du har drivit ditt företag i 10-15 år och har lyckats bra redan. Det rullar på, bolaget tjänar pengar, du får en årlig utdelning och pratar om att bolaget ska växa. Samtidigt har du inget riktigt engagerat svar när någon frågar ”Vad blir bättre för dig om ni omsätter 50 procent mer?”.

Dragkampen inom dig pågår mellan ”jag har det bra som jag har det” och ”det borde gå att göra mer av det här bolaget”. Du har tappat den ursprungliga energin till att utveckla företaget vidare. Det i sig kan vara helt okej om du trivs bra, använder utdelningen till roliga saker och har en balans. Acceptera då att du är nöjd på den här nivån och släpp frustrationen över att företaget slutat växa.

Driver du ett tillväxtföretag?

Greenhouse är vår helhetslösning som ger dig experthjälp och rådgivning under hela tillväxtresan. Kontakta oss på 0774-45 90 91 om du vill veta hur vi kan hjälpa dig.

Läs mer

TIPS: Landar du i att ditt företag ändå har mer att ge? Då gäller det att försöka hitta tillbaka till din ursprungliga inställning till nyskapande och risktagande. På bekostnad av bekvämligheten. Om ni är flera ägare/grundare är det värt att ta en öppenhjärtig diskussion om vad ni vill ska ske de närmaste 3-5 åren både på det personliga och det professionella planet.

Läs mer: Nya möjligheter att belöna nyckelpersoner vid årsskiftet – för vilka företag?

2. ARBETSMYRAN

Prioriterar att släcka bränder. Har du svårt att få tiden att räcka till? Anledningen är med stor sannolikhet att du lägger alldeles för lite tid på att jobba på att utveckla själva bolaget och istället prioriterar kortsiktig problemlösning.

Allteftersom företaget växer får du mer och mer att göra. Du blir en flaskhals för information och beslut. Det kortsiktiga går före allt annat. Du är definitivt den som jobbar flest timmar i företaget. Men du tar dig aldrig tid att jobba på företagets utveckling. Problemet är att ju mer du jobbar på det här sättet desto mer får du att göra. Tills det inte går längre. Då stannar företaget upp.

Du vet egentligen att ditt bolag är en produkt i sig som behöver utvecklas. Om någon föreslår ett sätt att jobba mer långsiktigt och metodiskt tycker du att det låter bra men bara inte just nu, kanske om om några månader. Så fortsätter du att släcka bränder ett tag till.

TIPS: Boka in en tid en-två månader längre fram då ni i ledningsgruppen kan jobba ostört med att utveckla bolaget. Förebygg på så sätt flaskhalsarna innan de hinner uppstå. Håll fast vid den bokade tiden. Annars är du snart tillbaka i det kortsiktiga släckandet av bränder.

Läs mer: Så kan ditt företag göra business med blockchain

3. KAN SJÄLV-ENTREPRENÖREN

Prioriterar sina egna lösningar. En styrka hos många entreprenörer är att de är väldigt envisa. Det här gäller särskilt dig. Du tror starkt på din idé och din lösning som företaget bygger på. Övertygelsen har varit en viktig styrka hittills för att överkomma motgångar med bolaget.

Men i vissa fall övergår styrkan i ett hinder, där du fokuserar så mycket på dina egna idéer att du inte tar in information från annat håll. Då blir beteendet en begränsning för företagets tillväxt.

”Jag lyssnar på ditt förslag men jag kan nog ändå det här bäst”. Det som funkade i ett tidigt skede är inte längre ett vinnande koncept. Andra har minst lika bra idéer som du. Företag som växer behöver hela tiden utveckla, bredda och fördjupa organisationens kompetens. Det gäller också entreprenörerna själva.

TIPS: Jobba på att vara lyhörd och inse att du inte sitter inne med alla lösningar själv. Bygg en ledningsgrupp med väldigt mycket ärlighet och respekt för varann. Se till att alla vågar ifrågasätta saker och ting. Då övergår du från att vara företagets ”guru” till att vara en medlem i en stark ledningsgrupp, där ni konstruktivt utvecklar varandra och bolaget. Uppmuntra hela ledningsgruppen att hänga med i utvecklingen av hur man leder och bygger scaleup bolag. Våga experimentera med det nya och behåll det som funkar för er.

Läs mer: Sverigepremiär för prestigefyllt scaleup-program

4. FÖRÄNDRAREN

Prioriterar ständig utveckling av företaget och sig själv. Du drivs av konstant utveckling. Du vill inget hellre än att hela tiden lära dig nytt och ligga i framkant. Det gör också att både du och bolaget utvecklas. I en värld som förändras allt snabbare är det en solklar framgångsfaktor och ett ofta förekommande kännetecken på de entreprenörer som lyckas bryta igenom tillväxtbarriärerna.

Men samma egenskap hos dig kan också skapa kaos för medarbetare. Det sker när utvecklingsivern inte kombineras med tydlighet, när det gäller långsiktiga planer och regelbunden kommunikation. Alla i organisationen behöver känna att de är med på tåget och förstår åt vilket håll det är på väg.

TIPS: Se till att kommunicera tydligt och regelbundet om vad den långsiktiga strategin för företaget är, vad ert syfte är och vilka principer som ska vägleda besluten. På så sätt kan alla medarbetare vara med och utveckla verksamheten inom den långsiktiga ramen.

En kommentar

  1. Stefan Lindstrom skriver:

    Hej.

    kul med era 4 arketyper.

    Här finns fler – eller alla 6 stycken, … hittills kanske man ödmjukt ska tillägga

    http://stefanlindstrom.se/tester/

    http://www.entreprenorprofilstestet.se/

    Med vänlig hälsning
    Stefan Lindstrom
    070 422 422 1

Skriv en kommentar

Vi ber dig som lämnar kommentarer att respektera svensk lag, särskilt med hänseende på personuppgiftslagen. Genom att registrera dig för att lämna kommentarer samtycker du till att vi behandlar dina personuppgifter enligt personuppgiftslagen

  • (will not be published)

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>