Underbara Clara: 4 tips för succé-samarbeten med influencers

Skapa lönsamhet | 30 maj 2017 |

Vad är nyckeln till ett lyckat samarbete med en influencer, för ditt företag? Här är råden från superbloggaren Clara Lidström, mer känd som Underbara Clara.  
– Det måste för det första vara ett företag som jag kan stå för, konstaterar hon.

I en undersökning av influencerplattformen Blogglovin med 22 000 kvinnor världen över säger sig 54 procent ha köpt en produkt efter att den har rekommenderats av en influencer.

FAKTA/Influencer marketing
* ”Influencer marketing” innebär att ett företag samarbetar med en kändis, bloggare, Youtube-profil eller annan inflytelserik person för att kommunicera ut sitt varumärke, produkt eller budskap via profilens egna kanaler.
* En bred ”livsstilsinfluencer” kan ha flera hundra tusen följare, medan en mer nischad kan ha betydligt färre, men kanske mer hängivna följare.
Från att ha varit en metod som har betraktats som osäker och svårutvärderad, har influencer-branschen nu under de senaste åren professionaliserats, samtidigt som flera förmedlare växt fram.

Bonnierägda Tailsweep, som hjälper företag med skräddarsydda samarbeten, har exempelvis bortåt 180 profiler i sitt influencerstall, bland andra bloggaren Michaela Forni och Charlotte Perelli.

Läs mer: ”Så bidrar digitala influencers till vårt företags tillväxt””

Utnämnd till ordförande för Swedish Influencers

Långt ifrån alla influencers är dock knutna till något nätverk. Clara Lidström driver en av Sveriges största bloggar, Underbara Clara. I höstas bröt hon med tidningen Amelia, där hennes blogg tidigare låg, och blev sin egen.

– Jag är intresserad av att själv träffa mina kunder och bygga relationer. Ligger man på ett nätverk blir det många mellanhänder, och det kan även bli dyrare för kunden, förklarar Clara Lidström.

Det var för fyra år sedan som Underbara Clara slog igenom kommersiellt. Sedan dess har det hänt mycket. Bland annat har branschen fått sin egen medlemsorganisation, Swedish Influencers, där Clara Lidström nyligen utnämndes till styrelseordförande.

– Många företag budgeterar i dag för att jobba med influencers – och influencers i sin tur har lärt sig att ta betalt. Jag förstår att man som företag kan vara osäker inför hur man ska göra, men i dag är de flesta seriösa och har hög trovärdighet.

Läs mer: Hur fungerar marknadsföring via influencers?

Hon är själv noga med vilka företag hon väljer att samarbeta med. Det måste vara ett företag hon kan stå för, gärna med miljöprofil eller som kan tillföra något mervärde till läsarna.

– Jag gör ofta innehåll som ger läsarna någonting, som med Panduro där jag tog fram pyssel, eller Boråstapeter där jag gjorde en guide på hur man tapetserar. Man får inte missbruka kanalen, läsarna är jättekänsliga för när det blir en felmatchning.

Så här summerar Clara Lidström sina lärdomar om vad som gör att ett samarbete blir en succé.

UNDERBARA CLARAS 4 TIPS – SÅ JOBBAR DU MED INFLUENCERS

1. Rätt mottagare. Fundera på vilken målgrupp ni vill nå. Den breda massan eller en specifik grupp människor som har er produkt just som specialintresse? Det är bättre att annonsera för fiskeredskap på en ganska liten men välskriven fiskeblogg – än att annonsera i en bred, stor livsstilsblogg.

2. Viktig research. Gör bakgrundskollen på influencern. Googla profilen, kika i arkivet, läs på för att slippa obehagliga överraskningar.

3 Lita på samarbetet. Tänk på att du jobbar just med en profil och inte en vanlig annonsplattform. Bäst effekt får du om du låter profilen sätta sin egen prägel på samarbetet och inte försöker styra innehållet alltför hårt. Influencern känner sin målgrupp bäst av alla.

4. Snålhet lönar sig inte. Var beredd på att det kostar. Det är fortfarande relativt billigt att synas hos en influencer jämfört med på andra medieplattformar. Men i takt med att profilerna växer ökar prislappen. Ett lyckat influencersamarbete kan samtidigt driva stora intäkter till ditt företag

Prenumera på nyhetsbrevet Scale up!

Skriv en kommentar

Vi ber dig som lämnar kommentarer att respektera svensk lag, särskilt med hänseende på personuppgiftslagen. Genom att registrera dig för att lämna kommentarer samtycker du till att vi behandlar dina personuppgifter enligt personuppgiftslagen

  • (will not be published)

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>