Triwas vd: Så lyckas du med din utlandsetablering

Skapa lönsamhet | 6 februari 2017 |

Utlandsetablering: Fyra vänner bestämde sig för att revolutionera klockbranschen. I dag har Triwa 2100 återförsäljare på 25 marknader samt egna butiker i Stockholm, Hongkong och snart i Tokyo. Här är tre nyckelfaktorer bakom succéetableringen.

Tvillingarna Didrik och Harald Wachtmeister och vännerna Tobias Ericsson och Ludvig Scheja funderade på att starta ett företag tillsammans. Året var 2007 och killarna hade gjort en del research av klockbranschen.

Antalet svenska klockbutiker hade halverats på tio år. Branschen var kort sagt både eftersatt och omodern. Butikerna var inredda med bastupanel och sålde gökur, samtidigt som utvecklingen gick mot att unga inte ens använde klocka utan kollade tiden i mobilen.

TIPS INFÖR UTLANDSETABLERINGEN
1. Välj rätt partner och distributörer i etableringslandet, med kompetens att bygga ditt varumärke ännu starkare, tillsammans med er.
2. Se till att ha lokal kännedom och närvaro när du expanderar på den asiatiska marknaden. Kan affärerna exempelvis drivas via ett dotterbolag i regionen?
3. Specialanpassa din onlineförsäljning utifrån olika marknader. Alltifrån design och kommunikation till teknik är till exempel annorlunda i Kina. Det är en stor och speciell marknad. Var beredd på att det är dyrt och tidskrävande.
– Klockbutiker drevs oftast av en äldre man som gått urmakarskola i Motala. Han kunde laga klockor, men visste inte mycket om marknadsföring och försäljning, säger Harald Wachtmeister, vd för Triwa vars namn är en förkortning av ”transforming the industry of watches”.

Strategin klar för urstark utveckling

Klockans funktion som tidgivare nyttjades inte längre men värdet i klockor kunde ändå finnas kvar, som modeaccessoar.

– Vi ville bygga ett globalt varumärke med coola produkter, skandinavisk design med bas i Stockholm. Grunden skulle inte vara hög status utan kreativitet, och klockorna skulle säljas via nätet och i modebutiker, säger Harald Wachtmeister om strategin i starten.

Läs mer: Expertens tips: Då ska du bygga ut styrelsen

Inledningsvis tillverkade Triwa färgglada Rolexkopior i plast och många offentliga personer och världskändisar som föll för konceptet. I dag är designen mer klassisk. All design och produktutveckling sker på företagets kontor i Stockholm. Själva urverken tillverkas i Japan, medan stål och glas tas från Kina där klockan också monteras.

– Lädret till våra armband tar vi från Tärnsjö garveri utanför Uppsala. Lädret är organiskt garvat med bark och inte krom. Det är viktigt för oss att ha en svensk och miljövänlig komponent i vår produkt.

Lärdomar från utlandsetableringen

De viktigaste marknaderna i dag är Skandinavien, Asien och USA. Triwa säljer sina produkter i egna butiker i Stockholm och Hongkong. Under våren öppnas ytterligare en butik i Tokyo.

TRIWA I SIFFROR
19 anställda i Sverige och 6 i Hong Kong, utöver butikspersonal.
2016 omsatte bolaget 69 miljoner kronor i Sverige och 15 miljoner kronor i Hong Kong
Inom 5 år är målet att omsätta 150–200 miljoner kronor.
Företaget har också tillfälliga pop-up-butiker, egna kanaler online och cirka 2 100 butiker som återförsäljare runt om i världen.

– Vi har expanderat på nya marknader via partners och distributörer. Det är en stor utmaning att hitta rätt partner med kompetens att bygga varumärket ännu starkare tillsammans med oss.

All försäljning och marknadsföring i Asien sköts sedan något år via ett dotterbolag i Hong Kong, en satsning som slagit väl ut med en omsättning på 15 miljoner under det första året.

– Det är svårt att gå in på och expandera på den asiatiska marknaden, i vårt fall bland annat Kina, Japan och Korea, utan lokal kännedom och närvaro, säger Harald Wachtmeister.

Marknaden som kräver specialanpassning

Kina är en stor och speciell marknad, som kräver specialanpassning på många sätt när det kommer till försäljning online.

– Språk, design, kommunikation och teknik – allt skiljer sig från det vi är vana vid. Det är dyrt och svårt att etablera sig i Kina och det är långt ifrån alla som lyckas. Det finns en ”brandvägg” runt Kina som inte släpper igenom något som är ”smittat” med Google eller Facebook, vilket det mesta är i västvärlden. Vi har varit tvungna att flytta hela sajten till en molnbaserad serverlösning och specialanpassa allt.

Läs mer: Så lyckas du med din export till Kina

Från och med 2012 har Triwas sortiment utökats med armband och solglasögon. De har också genomfört designsamarbeten, med svenska Skultuna och amerikanska Stampd bland annat.

– Jag är stolt över att ha varit med och skapat Triwa. Om vi håller oss till vår strategi med fokus på utvalda marknader och produkter som speglar vårt varumärke, så är jag övertygad om att vår stabila tillväxt fortsätter. Och att varumärket kommer att finnas kvar under en lång tid framåt, säger Harald Wachtmeister.

Prenumera på nyhetsbrevet Scale up!

Skriv en kommentar

Vi ber dig som lämnar kommentarer att respektera svensk lag, särskilt med hänseende på personuppgiftslagen. Genom att registrera dig för att lämna kommentarer samtycker du till att vi behandlar dina personuppgifter enligt personuppgiftslagen

  • (will not be published)

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>