Så byggs Europas största yogakedja – med crowdfunding och smart franchising


Skapa lönsamhet | 5 februari 2018 |

Framgångsrika Yogayama är på väg ut i Europa, med sitt prisbelönta franchising-koncept. Snart är finansieringen av expansionen i hamn, via crowdfunding. Så här kan du ta rygg på Yogayama.


Under 2018 kommer en miljon svenskar att yoga regelbundet. I studio eller via videoledd träning hemma. I en stressig vardag söker alltfler andrum och träning för att orka med höga krav och ett snabbt tempo. Yoga har kort sagt blivit mainstream, i såväl Sverige som världen.

När Estelle Nordenfalk klev in som vd och ägare för Yogayama 2006 såg det inte riktigt ut så.

– Då var yoga oetablerat. Folk hånade andningsövningar, ordet energi var något man skämtade om – och den ekologiska mat vi serverade kallades för ”kaninmat”. Jag kom själv från mediabranschen och hade insett att jag själv kunde påverka hur jag mår. Den där egna erfarenheten gjorde att jag förstod att det här måste bli stort, även när andra tittade snett på verksamheten.

Läs mer: Scale up-club: Smart rekrytering när företaget växer

Snabb utvecklingtakt

Yogayama gått från en studio på Östermalm i Stockholm till att ytterligare en filial i Hammarby sjöstad, samtidigt som studios öppnats i Norrköping och Göteborg, via franchising. Samtidigt utbildar företaget yogalärare och bygger upp en e-learningplattform för att digitalisera delar av utbildningen.

Idag är det inte längre någon som skrattar åt branschvalet, konstaterar Estelle Nordenfalk.

– Någonstans kring 2009/2010 passerade vi en gräns. Det började forskas på meditationens effekter. Yoga blev rumsrent på ett annat sätt och fick ett väldigt snabbt genomslag. Friskis och Svettis och Sats började ha egna klasser och då gick normaliseringen fort.

Läs mer: Proffstips: Crowdfunding för snabbväxande bolag

Europa väntar för Yogayama

Nu väntar Europa för Yogayamas del. Om fem år ska det finnas 40 Yogayama i Skandinavien och om tio år ska Yogayama vara Europas största gymkedja.

– Yoga är en enormt stor marknad idag som dessutom växer så det knakar, men det finns inga stora aktörer. Det är en ganska knepig, fragmenterad och omogen marknad vilket gör att det varit svårt att ta sig in och läsa den. Men det gör också att det finns en ledig position att ta. Vi har extra goda chanser att lyckas, eftersom ingen annan gör det vi gör, säger Estelle Nordenfalk som finansierar expansionen via crowdfunding.

I december öppnade en emission med hjälp av crowdfundingbolaget Pepins. Målet är att ta in mellan 10 och 23 miljoner kronor. Valet av finansiering passar extra väl ihop med Yogayamas val att sedan 2016 expandera via franchising, något som företaget kammat hem pris för.

Läs mer: Vilka hållbarhetstrender påverkar ditt företag 2018?

Ny syn växer fram på franchising

Franchisekonceptet belönades i mars 2017 med utmärkelsen Framtidens franchise, affärsidén med störst potential att växa i Sverige och internationellt.

– Det är som en revival. Alla vill prata franchising. Många associerar det till lågprisvarumärken men det där håller på att ändras nu. Jag fick upp ögonen för formen via en kompis som är konsult inom franchising. Det känns tvärtom modernt och jag gillar hur det kan bidra till fler startar bolag, säger Estelle Nordenfalk.

– Ibland kan vara ganska ensamt att vara entreprenör, särskilt att ha liten yogastudio i en liten ort. Via franchising kan du ha ditt eget bolag men ändå ha kollegor att byta erfarenheter med och få stöd av. Du har en kunskapsbas att stå på och ett färdigt koncept att köra igång med.

Läs mer: 5 superskills: Så klarar du bättre av stress och ständig förändring

Perfekt match med crowdfunding

Där har crowdfunding-kampanjen gett extra utdelning.

– Många kunder som yogar hos oss har tagit chansen att investera, samtidigt som uppmärksamheten via kampanjen har gett oss såväl nya kunder som nya franchisetagare.

För den som själv funderar på finansiering via crowdfunding har Estelle Nordenfalk tre tips baserade på de egna erfarenheterna.

1. Redo för rampljus. ”Förstå att du exponerar ditt bolag och var beredd på det. Från vara ett litet bolag kan det vara en ganska stor omställning. Alla dyker ner i dina böcker, vill veta din strategi och ställer frågor. Var förberedd på det, vad det innebär att bli exponerad för marknaden.”

2. Marknadsförings-win.”Rätt utnyttjat kan du få en rad fördelar av exponeringen – inte bara en påse pengar. Även nya kunder och värdefull marknadsföring.”

3. Freebies eller inte. ” Tänk noga igenom investerarförmåner. Vi diskuterade fram och tillbaka, ska vi ge bort frikort till crowdfundare? Samtidigt vill jag att de som går in och investerar verkligen är intresserade och tycker om företaget – att de blir engagerade ambassadörer. Inte att de bara är ute efter en freebie.

Prenumerera på Make it!

Skriv en kommentar

Vi ber dig som lämnar kommentarer att respektera svensk lag, särskilt med hänseende på personuppgiftslagen. Genom att registrera dig för att lämna kommentarer samtycker du till att vi behandlar dina personuppgifter enligt personuppgiftslagen

  • (will not be published)

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>